Klacht POSTNL: Afhaalkaart pakket wordt bij postkantoor i.p.v. bij afzender bezorgd

Thanalas

POSTNL is de afgelopen 6 weken begonnen met aangetekende zendingen uit het buitenland niet meer te bezorgen, maar meteen naar een postagentschap of postkantoor in de buurt te sturen. De afzender krijgt dan enkele dagen later een kaart waarop staat dat een pakket opgehaald dient te worden op dat bestemde postkantoor.

Helaas staat op die kaart aan de ene zijde een adres van de afzender en aan de andere zijde het adres van het postkantoor in kwestie. Het postsorteersysteem van PostNL leest echter geregeld de andere zijde van die kaart waardoor ik met de regelmaat van de klok kaarten krijg opgestuurd waar een "herstel"sticker op geplakt is door een postbezorger, omdat die kaart naar het postkantoor is gestuurd, en niet naar mij als afzender.

PostNL maakt deze kaarten aan om de kosten van een handtekening aan de pakketbezorger te besparen, maar daardoor verzaakt PostNL om met een bruikbaar systeem te komen. Die kaarten werken niet!

Bezorg de aangetekende pakketten uit het buitenland zoals met de klant is afgesproken, stuur alleen een kaart met afhaalbericht als 2 bezorgpogingen zijn mislukt en zorg ervoor dat jullie eigen systeem die kaarten juist sorteert en op het juiste adres bezorgt!

Geachte heer/mevrouw van den Bergh,

Zoals ik uit uw bericht begrijp bent u ontevreden over de huidige afleverprocedure. Daarnaast heb ik begrepen dat u het afhaalbericht vaak niet juist ontvangt, en dat deze naar het afhaalpunt wordt verstuurd in plaats van naar uzelf.

Aangetekende zendingen vanuit China worden sinds 1 oktober direct naar het postkantoor gestuurd. China Post heeft voor deze verzendwijze gekozen. Andere zendingen vanuit China of andere landen worden wel bij u thuis aangeboden. Zendingen die rechtstreeks naar het afhaalkantoor gaan, worden voorzien van een '3SRETA code'. Mocht u in het bezit zijn van een buitenlandse trackingcode kunt u contact met ons opnemen om deze om te laten zetten naar een Nederlandse trackingcode. Dit kan echter pas op het moment zodra de zending in Nederland is aangekomen. Op dat moment kunt u zelf in de gaten houden of het pakket klaarligt om afgehaald te worden.

Helaas kan ik niks wijzigen aan deze procedure. Ik kan er helaas ook niet voor zorgen dat u op een andere manier op de hoogte wordt gebracht wanneer er een zending voor u klaarligt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Yoran
    PostNL

Geachte heer/mevrouw van den Bergh,

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Yoran
    PostNL

Thanalas
    Dit is geen voorstel tot afhandeling maar een simpele afwimpeling van de verantwoordelijkheid. In mijn communicatie met China Post blijkt uit niets dat zij voor deze manier van afhandelen hebben gekozen. Het heeft er dus alle schijn van dat dit (wederom) een ordinaire bezuinigingsactie van PostNL is, die eenzijdig is doorgevoerd om meer winst te maken op een bepaald soort van pakketbezorging.

Misschien de volgende keer maar beter onderhandelen met China post? Voor mij geen PostNL meer!
    Geachte heer/mevrouw van den Bergh,

Ik snap dat het verwarring opwekt. Excuses hiervoor. Er zijn internationale afspraken gemaakt over het aanbieden van aangetekende pakket uit China. Hierin hebben PostNL en de Chinese post organisatie een overeenkomst gesloten.

Het is niet mogelijk het pakket alsnog bij u aan te bieden. Uw webshop is akkoord gegaan met deze dienstverlening door uw zending op deze manier aan te bieden bij de Chinese post. U kunt contact met hen op te nemen als u andere dienstverlening wenst. Het kan zijn dat de webshop waarop u uw goederen besteld heeft ook andere dienstverleners aanbiedt die wel bij u thuis aanbieden.

Lotte
    PostNL Klantenservice.
    Dit is geen oplossing.

Er wordt niks gezegd over de enorme faal dat afhaalberichten niet bij de klant aankomen maar op het postkantoor worden bezorgd.

Er wordt ook niks gedaan aan het bezorgen van pakketten bij de klant i.p.v. ze afgeven op het postkantoor. Dan moet ik nog steeds het huis uit!

Ik ga naar een alternatief voor PostNL kijken, want dit soort van gepruts en dergelijke winstverhogende acties ten koste van de dienstverlening aan mij als klant is onacceptabel voor mij.