Klacht POSTNL: Barcode binnenlands niet geschikt voor tracking

Klachtnummer
# 24484
Gebruiker
V. Blessing
Datum
3 reacties

Details

De klacht

Uit de opmaak en de text op http://www.postnl.nl/tarieven/pakketten/ begrijp ik, dat voor pakketten onder de twee kilo ook geen tracking beschikbaar is = voor alle andere pakketten werkt de tracking wel, dus ook voor de binnenlandse zendingen.
Op het bonnetje dat ik aan de balie kreeg is een barcode vermeldt. Als ik deze op https://tracktrace.postnlpakketten.nl/Search/SearchBasic.aspx?lang=nl probeer in te voeren, krijg ik de melding "Geen geldige barcode binnenlands".
Na mijn eerder ervaringen met barcodes van post.nl neem ik aan, dat hier ook weer knutselwerk aan en transformatie van de code nodig is, voordat deze voor tracking bruikbaar is.
Waarom moet dat toch zo omslachtig??? Waarom wordt deze info niet op de pagina getoond, waar de code ingevoerd moet worden? Of gewoon direct bruikbare codes verstrekt?

De oplossing

Minimaal: uitleg over de transformatie van de code op de trackingpagina.
Ideaal: Direct bruikbare codes verstrekken.

3 reacties

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte V. Blessing,Hartelijk dank voor uw melding.De door u opgegeven barcode heb ik op de particuliere site van PostNL ingevuld met een postcode in Amersfoort (welke ik uit de interne systemen heb weten te halen).Ik krijg dan netjes een overzicht van een zending van 5100g (met uw afzender gegevens en een Ebay referentie nummer) die volgens scans gister zou zijn afgeleverd.Deze code hoeft niet getransformeerd te worden, wellicht dat er een tijdelijke storing in het "mijn pakket" systeem was toen u de barcode probeerde na te kijken.Onze excuses voor het ondervonden ongemak.Met vriendelijke groet,Frouktje
    PostNL Klantenserivce
  2. Auteur
    V. Blessing
    Datum
    Ten eerste: Ik vindt het ongepast details van de zending hier openbaar te maken.
    Ten tweede: Deze "tijdelijke storingen" beleef ik best wel vaak, raar genoeg alleen bij pakketten binnen Nederland en aangetekende brieven nationaal en internationaal.
    Ik geef gewoon aan de ontvangers die het systeem niet kennen door dat zij van het tracking-systeem niet te veel mogen verwachten. Des te meer, omdat de gehalte aan informatie vroeger gedetailleerder was.
  3. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte V. Blessing,Hartelijk dank voor uw melding.Mijn excuses als u mijn reactie ongepast vond.Ik probeerde alleen duidelijk te maken hoe gedetailleerd de informatie op onze tracking site was ten tijde van mijn poging.Spijtig is om te vernemen dat u zoveel hinder onder vindt van de werkbaarheid van ons track en trace systeem. De collegae die deze applicatie beheren doen hun best deze applicatie zo gebruiksvriendelijk te houden.Met vriendelijke groet,Frouktje
    PostNL Klantenservice

Ook een klacht indienen over POSTNL?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen