Klacht POSTNL: Betalen voor het retour afzender sturen van een geweigerd en ongeopend pakket

M Lasschuyt

Een pakket wat ik aan de deur wilde weigeren was al ingescand en getekend door de pakketbezorger. Ik heb er niet voor getekend en het dus niet in ontvangst genomen. Hij wilde het echter niet meer retour nemen. Volgens 6 medewerkers van de PostNL klantenservice (zowel telefonisch als via social media) zou ik het (nog steeds ongeopende) pakket gratis retour afzender moeten kunnen sturen bij een PostNL punt. Echter wilde ze het daar niet kosteloos retour sturen. Na onderzoek binnen PostNL is de conclusie dat het toch niet kan. Ik moet dus door een fout van PostNL kosten maken voor wat normaal een gratis dienst is: https://www.postnl.nl/klantenservice/in-ontvangst-nemen/pakket-weigeren

Ik heb het niet aan de deur kunnen weigeren door toedoen van een medewerker van PostNL.

PostNL dient het pakket gewoon volgens hun eigen regels kosteloos retour te sturen naar de afzender.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over het weigeren van een zending. De bezorger had al getekend en wilde het niet retour nemen. Er werd aangegeven vanuit de klantenservice dat het kosteloos retour kon via een locatie, echter lukte dat ook niet. U wilt graag een oplossing hiervoor. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan me voorstellen dat u niet blij bent met deze situatie. Ik heb mijn systeem nagekeken en zie dat er ook een klacht open staat hierover. Dit is doorgezet naar onze onderzoeksafdeling. Ik heb hierbij uw verhaal nog even toegevoegd. Mijn collega’s van de onderzoekafdeling zullen deze week even contact met u opnemen hierover om na te gaan of er eventueel een andere oplossing kan worden gezocht. In ieder geval mijn excuses voor het ongemak dat is ontstaan.

M Lasschuyt
Via Twitter is gemeld dat ik er voor zou moeten betalen. Ik krijg geen reacties meer op mijn berichten en telefonisch is PostNL niet bereikbaar. Update 15 juni: Nu zegt de klantenservice van PostNL weer dat het wel mogelijk is, maar ze willen dit niet opnemen met het betreffende PostNL punt. De medewerkers aldaar blijven volhouden dat het pakket niet gratis retour afzender kan. PostNL biedt hier tot op heden geen oplossing voor. Update 18 juni: Op maandag 15 juni ben ik gebeld door PostNL. Ik zou een verzendlabel toegestuurd krijgen en het zou max 3 dagen duren voordat ik het binnen zou hebben. Zou het dan toch nog goedkomen? Ik heb vandaag (donderdag) gebeld met de klantenservice (op twitter reageert met niet meer), om aan te geven dat het label nog niet binnen is, maar daar wist men niets van een verzendlabel. Ze zouden het melden bij de interne afdeling. Terugkoppeling zou tot 8 werkdagen kunnen duren. Gaat lekker daar...