Klacht POSTNL: Bezwaar op inklaringskosten

KG

In de postNL app zie ik ineens dat er een pakket onderweg is naar een postNL-punt door IMEC afdeling inklaring. Ik zou hiervoor 19,90 euro voor moeten betalen bij ophaling.

Volgens mij gaat dit over een pakket die ik in maart heb gekocht, met als doel dat de winst van dit product naar het herplanten van bomen in Australië zou gaan. Ik vind het belachelijk dat deze kosten er bij komen.

Ik wil dat deze inklaringskosten verdwijnen en dat ik mijn product geleverd krijg.

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de inklaringskosten die over de waarde van uw pakket zijn berekend. U bent het niet met deze kosten eens. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan mij voorstellen dat u niet op deze onverwachte extra kosten zit te wachten. Als u iets met een waarde tussen € 22,00 en € 150,00 uit een niet-Europees land bestelt, dan is het mogelijk dat u inklaringskosten bestaande uit BTW en afhandelingskosten moet betalen. Dat is wettelijk bepaald. Op https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/ en op de website van de Belastingdienst Douane leest u meer over inklaringskosten.

Bezwaar maken tegen de berekende BTW kan binnen zes weken na ontvangst van uw pakket. U kunt dan een e-mail sturen naar bezwaarinklaring@postnl.nl of een brief sturen naar PostNL Pakketten tav KR-IMEC Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden. In de e-mail of brief vermeldt u de internationale en binnenlandse referentie van het pakket, uw volledige naam en adresgegevens, uw IBAN en bijbehorende tenaamstelling. Tevens dient u bewijsstukken aan te leveren die de waarde van de inhoud aantonen. Ondanks dat de Douane streeft om binnen acht weken te reageren, moet u rekening houden met een reactietijd van drie tot vier maanden vanaf het moment van indienen.