Klacht POSTNL: Bezwaarschrift douane belasting blijft onbeantwoord

Overton

In september 2013 diende PostNL een rekening in nadat een vanuit het buitenland verstuurd pakket door mij in ontvangst was genomen. Die rekening was onjuist en ik heb onmiddellijk een bezwaarschrift ingediend bij de douane en PostNL. Na verscheidene telefoontjes (45 cent per minuut om een fout te herstellen die gemaakt is door PostNL) bleek dat de zaak werd afgehandeld door de PostNL afdeling in Amsterdam. Tot op heden is van hen nog steeds niets vernomen. De douane dreigt ondertussen de zaak te sluiten, omdat de klant (ik zelf) niet de noodzakelijke informatie aan levert (die PostNL in het bezit heeft).

Het zou gepast zijn om 1) te reageren op bezwaarschriften, 2) duidelijkheid te verschaffen wie waar en wanneer bezwaarschriften afhandelt, 3) klanten niet op hoge telefoonkosten te jagen bij het coorigeren van fouten gemaakt door PostNL.

Het zou gepast zijn te reageren op een bezwaarschift en adequate informatie te geven over de telefoon wat de stand van zaken is omtrent de afhandeling van het bezwaarschrift , opdat de ontvankelijkheid van het bezwaar niet vervalt bij de douane omdat teveel tijd is verstreken.

Geachte heer Louwerse,Naar aanleiding van uw melding, bericht ik u als volgt. Het is erg vervelend dat u nog geen reactie heeft ontvangen betreffende uw bezwaarschrift. Ondanks dat inklaring streeft om binnen 8 weken te reageren, houdt u rekening met een afhandeltijd van 3 tot 4 maanden vanaf het moment van indienen. PostNL kan geen invloed uitoefenen op de doorlooptijden van inklaring.
    Het bezwaarschrift is op 18 oktober 2013 bij ons geregistreerd. Mijn collega's aan de telefoon hebben inmiddels wel een verzoek gedaan dat inklaring contact met u op wil nemen. Helaas hebben wij geen verdere invloed op inklaring. Er vanuit gaande u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet,Annelies
    Overton
    Het is mij onduidelijk wie de klacht afhandelt: volgens de Douane Roosendaal dienen ofwel de stukken doorgestuurd te worden naar de klant (dit kan niet 4 a 5 maanden duren) ofwel wordt door PostNL bezwaar aangetekend bij de douane. Ik begrijp uit de reactie dat dit laatste het geval is?Het is belangrijk op te merken dat de douane een termijn heeft waarbinnen bezwaren moeten worden afgehandeld. Het is verwonderlijk dat die termijn veel korter is dan de termijn waarmee PostNL werkt.
    Geachte heer Louwerse, Wat spijtig dat er zoveel onduidelijkheid is ontstaan. Excuses voor het ongemak. De doorlooptijden van de douane zijn bij mij niet bekend. PostNL heeft afspraken gemaakt over de afhandeling van bezwaarschriften. En deze afhandeling kan maximaal 3-4 maanden duren. Ik hoop van harte dat u spoedig meer duidelijkheid hebt. Met vriendelijke groet, Wietske
    Klantenservice PostNL