Klacht POSTNL: Brief in de bus (zonder afleveringspoging) één week te laat en pakket is teruggestuurd—al TWEE keer!

D. A. Ben-Asher

Voor de TWEEDE keer ontving ik een brief in de bus (zonder afleveringspoging) om een pakket op te halen maar toen ik daar ging is mij gezegd dat het pakket is teruggestuurd—de brief was pas na één week aan mij bezorgd terwijl pakken na zeven dagen teruggestuurd worden (ook belachelijk te kort!!). De service van PostNL is nonexistent.

1. Maak tenminste één poging om thuis af te leveren.
2. Verzeker dat een bericht om een pakket op te halen wel tijdig geleverd is zodat er minstens een kans is om het pakket op te halen.
3. Verleng de periode waarin een pakket wordt behouden van 7 naar 14 dagen voordat het teruggestuurd wordt.

Het is uiteraard gewoon de bedoeling dat zendingen gewoon bij uw huisadres aan wordt geboden. Helaas heb ik van u te weinig informatie ontvangen om uw melding direct in behandeling te kunnen nemen. Om u zo goed en snel mogelijk van dienst te kunnen zijn ontvang ik graag alsnog de volgende informatie:

D. A. Ben-Asher
    U zegt dat u meer informatie verzoekt ‘beneden’ in uw nietszeggende standaarde bericht maar er staat geen informatie gemeld. 🙄 Mijn verzoek is dat u iets doet om te verzekeren dat berichten om een pakket op te halen tijdig (dwz binnen één dag) worden geleverd zodat men genoeg tijd heeft om het pakket op te halen voordat het teruggestuurd wordt. Nu arriveren zulke berichten zelfs NADAT het pakket al teruggestuurd zijn! Het postkantoor is op de Singel in 1012 Amsterdam. Ook is één week veel te kort—men gaat soms met vakantie. Twee weken zou een minimum moeten zijn. Dat is toch duidelijk?
    D. A. Ben-Asher
    Dit is al de tweede keer dat en klacht van mij wordt afgedaan met een standaard bericht waarin u vraagt om meer informatie maar geeft niet aan welke informatie dat is. Ik heb mijn klacht duidelijk uitgelegd (pakket met iPhone met een waarde van bijna €1.000,- achtergelaten in de gang beneden --- waar pakketten al gestolen zijn -- zonder eens aan te bellen. Ik heb ook de verzendingsnummer gegeven (hier nogmaals barcode 3SYFPG282297202). Welke meer informatie heeft u nodig?? Als u niet inhoudelijk op mijn klacht ingaat, zal ik dat zeker melden bij de Consumentenbond. Jullie zijn echt schaamteloos! Stop met het versturen van nietszeggende standaard berichten waarin u vraagt om meer informatie maar niet aangeeft welke informatie dat is. Doe je werk!

Bedankt voor uw reactie. U heeft helemaal gelijk, dit is niet goed gegaan er staat niet in ons bericht welke informatie we nodig hebben. Mijn excuses hiervoor.

Ik zie dat er al een klacht is aangemaakt voor wat betreft het pakket dat onbeheerd is achtergelaten. U geeft aan dat u het afhaalbericht van een pakket te laat heeft ontvangen en dat het pakket hierdoor retour is gegaan. Dit wil ik graag nog voor u bekijken. Om u zo goed en snel mogelijk van dienst te kunnen zijn ontvang ik graag alsnog de volgende informatie:

- Wat is de Track & Trace code van dit pakket?

D. A. Ben-Asher
    Helaas was er geen track- & tracenummer. Ik weet niet eens van waar het was gestuurd— ik wacht op meerdere pakketten uit het buitenland en het is nu onmogelijk te traceren. Op het PostNL kantoor op de Singel in Amsterdam is mij gezegd dat er niets aan te doen was. Maar zoals gezegd: dit is al de tweede keer dat dit is gebeurd dus het is geen eenmalig probleem. Er moet iets stelselmatig gedaan worden. Ten eerst maak minstens één correcte poging om het pakket aan huis te leveren. Ten tweede verzeker dat een ophaalbrief tijdig wordt geleverd (binnen één dag). En ten derde verleng de periode waarin het pakket wordt gehouden voordat het teruggestuurd wordt tot ten minste twee weken. Als PostNL die wijzigingen doorvoert, zal het probleem opgelost worden. Heel simpel.
    Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw reactie. Graag informeer ik u.

Tot mijn spijt kan ik zonder Track & Trace-code geen concrete informatie geven. De verzendwijze van de buitenlandse afzender bepaalt of een pakket wel of niet thuis wordt aangeboden. Voor zogenaamde ‘3SRETA’-zendingen kiest PostNL ervoor het pakket direct naar een PostNL-punt te sturen. Zo garanderen we een snelle, veilige aflevering tegen een zo goed mogelijke prijs. Dit houdt in dat het pakket niet thuis wordt bezorgd/aangeboden. We bezorgen het pakket direct bij een PostNL-punt en het afhaalbericht wordt per post bij u bezorgd. Ik kan me voorstellen dat u de zendingen liever thuis ontvangt, echter kan ik deze gang van zaken niet terugdraaien. Wellicht kunt u bij afzenders aangeven dat u uw zending thuis wenst te ontvangen, zodat zij uw pakketten op een andere wijze kunnen verzenden.

U geeft in uw bericht ook aan dat u de afhaaltermijn van een week niet voldoende vindt. Vanaf september 2019 is de bewaartermijn voor de meeste pakketten veranderd van twee weken naar één week. De meeste klanten halen vaak al in de eerste paar dagen hun pakket op bij een PostNL-punt. In de tweede week worden er bijna geen pakketten meer opgehaald. Het kan hierdoor onnodig lang duren voordat de webwinkel zijn goederen weer retour ontvangt. Daarnaast hoeven de PostNL punten pakketten niet onnodig lang te bewaren in hun winkel, wat opslagcapaciteit scheelt. Ik kan de huidige afhaaltermijn niet aanpassen.

Voor toekomstige zendingen uit het buitenland kunt u zelf de status in de gaten houden via de website www.internationalparceltracking.com door daar de buitenlandse code (hoeft geen 3S- te zijn) in te vullen samen met uw postcode. Als uw pakket bij ons bekend en verwerkt is verschijnt meer informatie in beeld.

D. A. Ben-Asher
Wij kunnen (d.w.z. willen) niets veranderen en het is jouw eigen verantwoordelijkheid om verwachte pakketten in de gaten te houden. Wat verrassend!