Klacht POSTNL: brievenbus niet verwijderen bij 55+ appartement

brievenbusheks

Geachte heer, mevrouw,

Ik wil met deze mail de aandacht vragen voor een probleem voor onze bewoners. Wij wonen in een 55+ appartement aan de Fregatwerf te Zoetermeer, genaamd "Het Fregat".

Naast de toegangsdeur hangt een brievenbus van PostNL, die wordt weggehaald. Volgens Postnl is er rekening mee gehouden dat mensen die wat minder goed ter been zijn nog een brief op de bus kunnen doen.

Op dit moment zijn er 119 appartementen bewoond, hiervan is 54% minder goed ter been. De gemiddelde leeftijd is hier ongeveer 80 jaar. Vooral de oudere groep gebruikt geen computer, dus nog vrij veel post. Er komt een SRV wagen voor de deur voor de boodschappen, deze mensen kunnen dus niet de 660 meter lopen naar het dichtsbijzijnde winkelcentrum (De Leyens) om daar de post in de brievenbus te doen.

Er is een brief met handtekeningactie naar de directeur PostNL Retail, de heer Husman gezonden. Wij vragen u om ook in uw krant hier aandacht aan te schenken. Misschien zijn er nog meer appartementen met ouderen waar de brievenbus gaat verdwijnen.

Alvast bedankt, met vriendelijke groet

De brievenbus laten hangen

Geachte heer, mevrouw Elmendorp,

Uit uw bericht begrijp ik dat u namens uw medebewoners van "Het Fregat" het verzoek wil doen om de brievenbus naast het appartementencomplex te laten behouden. Ik kan me voorstellen dat u het als zeer vervelend ervaart dat de brievenbus verwijderd zal worden. Ik begrijp dat het hierbij om de brievenbus aan Fregatwerf 89 gaat. Graag reageer ik op uw bericht.

De betreffende brievenbus zal worden verwijderd volgens procedure. PostNL heeft brievenbussen verwijderd, omdat het aantal verstuurde brieven daalt. Onze chauffeurs die de brievenbussen legen, komen steeds meer brievenbussen tegen waar nauwelijks of niets meer in zit. Vaak zijn dit dezelfde en PostNL heeft deze brievenbussen verwijderd of verplaatst, het merendeel van de brievenbussen blijft staan. Als brievenbussen verplaatst zijn, dan is dat naar een logischer plek, waar inwoners al vaker komen. Bijvoorbeeld bij de supermarkt, een winkelgebied of bij een PostNL locatie. Dit is een plek die nog steeds in de buurt is en goed in het zicht staat. De plek is ook praktisch en veilig. Door deze aanpak kan PostNL efficiënter werken en tegelijkertijd kosten besparen waardoor de postbezorging ook in de toekomst betaalbaar blijft. PostNL houdt zich daarbij aan de afstandseis zoals vastgelegd in de postwet.

Brievenbussen bij zorginstellingen (verzorgingshuizen en verpleeghuizen) en ziekenhuizen blijven staan. Helaas zie ik dat het 55+ appartmentencomplex waar u woonachtig bent, niet wordt gezien als een zorginstelling (zie www.zorgkaartnederland.nl). Om rolstoelgebruikers te bedienen, blijven er ook verspreid over heel Nederland verlaagde brievenbussen beschikbaar. Op die manier blijven de brievenbussen voor iedereen dichtbij.

Ik heb uw klacht in ieder geval geregistreerd, maar kan geen vervolgactie aanvragen.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Minke