Klacht POSTNL: De inklaring van pakketten gebeurd door PostNL, ze houden hier de inklaringskosten aan over.

Klachtnummer
# 381513
Gebruiker
Wijnand
Datum
2 reacties

Details

De klacht

Ben weer eens met een kluitje in het riet gestuurd door de klantenservice van PostNL. Ze verwijzen ten onrechte mij naar de Douane. Nadat ik hier een klacht over wil indienen en daar toch wel zo'n kwartier mee bezig ben geweest, kreeg ik een melding na het versturen dat "er iets fout was gegaan bij de server" en het bericht dus niet verstuurd was, maar wel foetsie! Alle moeite voor niets, ergernis verdubbeld!

De oplossing

In ieder geval een eerlijke weergave van de gang van zaken èn het afschaffen van het bijtellen der portokosten bij de waarde van het pakket. Die lopen bij grotere pakketten snel op naar meer dan €50, waar je dus weer voor moet bijbetalen!!

2 reacties

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Geachte heer/mevrouw,

    Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de wijze waarop u bent geholpen. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

    Het is begrijpelijk dat u niet zit te wachten op inklaringskosten. Echter zijn dit geen tarieven die door ons bedacht zijn maar waar wij ons volgens de wetgeving aan moeten houden.

    De kosten zijn berekend over de waarde die de afzender opgeeft op de douaneverklaring. U betaalt BTW en/of invoerrechten, en inklaringskosten. Op onze site leest u de uitleg over deze kosten. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor afhandelingskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de douane aangifte, administratie, opslag, etc.

    U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

    PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

    U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houdt u daarbij a.u.b. rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.


    Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

    Met vriendelijke groet,
    PostNL Klantenservice
  2. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Geachte heer/mevrouw,

    Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de wijze waarop u bent geholpen. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

    Het is begrijpelijk dat u niet zit te wachten op inklaringskosten. Echter zijn dit geen tarieven die door ons bedacht zijn maar waar wij ons volgens de wetgeving aan moeten houden.

    De kosten zijn berekend over de waarde die de afzender opgeeft op de douaneverklaring. U betaalt BTW en/of invoerrechten, en inklaringskosten. Op onze site leest u de uitleg over deze kosten. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor afhandelingskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de douane aangifte, administratie, opslag, etc.

    U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

    PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

    U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houdt u daarbij a.u.b. rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

    Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

    Met vriendelijke groet,

    PostNL Klantenservice

Ook een klacht indienen over POSTNL?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen