Klacht POSTNL: Door aanwijsbare fout van PostNL, ondervond ik schade, omdat ik 12 Britse Ponden moest betalen. .

# 291945
Gellért

vanuit Engeland werd mij in de tijd voor kerst een pakketje toegestuurd naar mijn werkadres. Verzender schreef straatnaam en nummer en goede postcode correct. Vanwege kerstdagendrukte dacht ik dat het verzenden wat langer zou duren en reageerde dus laat. Volgens het track nummer heeft PostNL het pakketje enige keren aangeboden, daarbij wordt vermeld 'office closed'. Absoluut onmogelijk want op alle aangegeven tijden was het kantoor open en waren er minimaal 5 mensen. Het is dus EVIDENT dat pakketbezorger bij VERKEERD adres is geweest. (ons adres is Nylonstraat 9, er is naast ons een bedrijf met deuren voor laden en lossen, o.a. een nr. 9, zeer waarschijnlijk stond pakketbezorger aan die gesloten deur). Dus geen briefje gevonden, daarom KON ik niet weten dat het pakket bij Read Shop lag. Pakket werd teruggestuurd en ik moest opnieuw 12 Britse Ponden aan verzender betalen. Inmiddels is pakket aangekomen. PostNL vindt dat verzender de klacht moet indienen. Nota Bene, iemand uit Engeland die goed adres schrijft, dus geen blaam treft. Omdat het hier om AANWIJSBARE fout van PostNL gaat, zou PostNL ook de schadevergoeding aan mij moeten betalen omdat ik gedwongen was voor tweede keer porto te betalen, dat was 12 Britse Ponden.

schadevergoeding voor extra gemaakte kosten, namelijk 12 Britse Ponden omgerekend in Euro's op mijn rekening.

Geachte heer, mevrouw van Dijk,

Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik vind het erg spijtig om te vernemen dat uw pakket uit Engeland retour is gestuurd naar de afzender zonder dat u wist dat de zending al klaar lag bij de afhaallocatie. Ik kan me voorstellen dat u hier erg teleurgesteld over bent, mijn excuses voor deze gang van zaken. Graag reageer ik op uw bericht.

De verzender heeft een vervoersovereenkomst afgesloten met de verzendende postorganisatie in het land van verzending. Alleen de verzender kan hierdoor in bepaalde situaties eventueel in aanmerking komen voor een vergoeding door een melding te maken bij zijn of haar eigen postorganisatie.

Omdat in uw bericht de oorspronkelijke track&trace code niet is meegestuurd kan ik helaas niet nagaan wat er precies is gebeurd. Als er fouten zijn gemaakt in de bezorging wil ik dit graag melden zodat de bezorger hierop aangesproken zal worden. Op die manier kunnen we herhaling in de toekomst voorkomen. Wilt u mij de track&trace code nog sturen en wilt u me tevens laten weten of er bij het pand wel de mogelijkheid is om een briefje in de brievenbus achter te laten?

In afwachting van uw reactie,

Tamar
    Gellért
    Dank voor uw reactie. Hierbij de track code, dat is RN313117828GB. Uit de track geschiedenis blijkt dat pakketbezorger enige keren op een vrijdag en een zaterdagmorgen, het pakket heeft aangeboden. Bij iedere keer staat de vermelding "office closed" . Welnu hieruit blijkt dat pakketbezorger bij verkeerde deur is geweest, want op alle genoemde tijdstippen was het kantoor geopend en was er minimaal 5 mensen aanwezig. Ons bedrijf is Riezebos Constructie, Nylonstraat 9 Genemuiden. Naast ons is een bedrijf met deuren waar vrachtwagens gelost kunnen worden, daar is ook een deur met een groot nummer 9. (zie bijlage de foto). Zeer waarschijnlijk is bezorger aan DEZE deur geweest. Bij deze deur is uiteraard geen bel, ook geen brievenbus waarin een mededeling kan worden gedaan. (bij ons kantoor op de officiële Nylonstraat 9 is wel een brievenbus, maar zoals gezegd het is ABSOLUUT onmogelijk dat het kantoor op die tijden gesloten was. Het is evident dat door een gevolg van een aanwijsbare en VERWIJTBARE fout van PostNL het pakket niet op het juiste adres kwam. Het is EVIDENT dat ik echt niet KON weten dat op het pakket was aangeboden. M.a.w. hier valt noch verzender, noch ontvanger iets te verwijten, dan alleen PostNL. Het mag procedurele regel zijn dat verzender moet klagen, maar in dit geval heeft de Engelse verkoper echt geen zin in zo'n procedure. (ik betaalde voor de 2e keer en ontving inmiddels - met dezelfde adressering ! - het pakketje.
    ik voel me echt geschokt in mijn rechtsgevoel dat PostNL geen verantwoordelijkheid neemt voor een duidelijk gemaakte fout (bezorger staat bij verkeerd adres, terwijl adres correct is geschreven) en daarom de door extra betaalde 12 Britse Ponden in euro's op mijn rekening te storten. Hierbij mijn bankgegevens NL07 INGB 0004287391
    t.n.v. G. van Dijk
    / Genemuiden.

groet,
    Gerrit van Dijk

Geachte heer van Dijk,

Vriendelijk bedankt voor uw reactie. Ik heb de geschiedenis van scangegevens van uw pakket erbij gepakt, zodat ik een duidelijk beeld van de situatie kan vormen. Graag informeer ik u hierover.

Op vrijdag 8 december hebben wij een bezorgpoging gedaan op het aangegeven adres (Nylonstraat 9, 8281JX). Helaas hebben we u gemist en is de zending naar een afhaallocatie gebracht. Mijn excuses dat u hier niet over bent geïnformeerd.
    Mijn scangegevens geven niet aan dat uw adres ‘gesloten’ was op het moment van bezorgen. Mogelijk wordt deze informatie gecommuniceerd door de tracking-pagina van de afzender. Hier kunnen wij als PostNL geen bevestiging op geven. Hieruit is dus niet op te maken dat wij voor een verkeerd adres hebben gestaan.

Gezien mijn collega op basis van uw e-mail een klacht heeft uitstaan wegens het niet ontvangen van de kennisgeving, ga ik ervan uit dat we hier zorgvuldiger mee om zullen gaan in de toekomst.

Mijn excuses dat deze zending zoveel ongemak met zich heeft meegebracht. Alsnog wil ik u vragen de retourzending door de afzender te laten melden. Mogelijk komt deze in aanmerking voor een vergoeding van de verzendkosten, en kan u via deze manier worden terugbetaald.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens u nog een hele fijne dag.

Tycho

Gellért
Geen enkele oplossing, omdat niet echt werd geluisterd naar de klacht. Pakketbezorger beweerde dat pakket was aangeboden. Ik stelde dat dit ONMOGELIJK waar kan zijn, omdat op alle opgegeven tijdstippen het kantoor OPEN was en daar mensen aanwezig waren die het pakket in ontvangst konden nemen. Op robotachtige wijze herhaalt PostNL de algemene regeltjes, zonder te luisteren naar de specifieke dingen die ik in de klacht had geuit. Op deze laffe en ondermaatse manier kan PostNL onder elke klacht wel uitkomen. Ik ben diep teleurgesteld en zal voortaan alles met een ander postbedrijf verzenden.