Klacht POSTNL: Door niet werkende scanner van bezorger is mijn pakket, zonder aankondiging, terug naar verzender.

Gebruiker1542191210

Ik verwachtte een pakketje uit het buitenland. Via de track & trace van post.nl vernam ik dat het pakket was bezorgd (wat niet het geval was). Er lag geen kaartje in de bus en ook de buren hadden niets ontvangen. Contact gezocht met post.nl die de klacht aanmaakten en zeiden dat er binnen een week gereageerd zou worden. Na enkele dagen kwam de bezorger van post.nl bij ons binnen met de mededeling dat hij de klacht kwam oplossen (....). Hij had het pakketje mee terug genomen naar het depot omdat die dag de scanner niet werkte. Het pakket was waarschijnlijk retour gestuurd naar de afzender (China). Ik heb met deze info weer contact opgenomen met post.nl. Het antwoord dat ik hier kreeg was "Hi Claudia. Wat jammer om te horen dat het pakket dan alsnog niet terecht is gekomen. Helaas kunnen wij het verhaal dan niet veranderen. Als het pakket wel daadwerkelijk retour is gestuurd dan kunnen wij deze niet nogmaals scan geven. We zullen dit dan moeten afwachten tot de afzender het weer zal ontvangen. Het pakket is verder zonder enige verzekering verstuurd dus wij kunnen niet nog een onderzoek starten. Sorry Claudia! Groeten, Jessy"
Ik heb nog een poging ondernomen en het volgende teruggeschreven: "Wat een vreemd antwoord. Dit is toch geen oplossing? Jullie maken een fout en ik mag betalen want de afzender zal het niet nog een keer zonder kosten verzenden. Ik hoef geen verder onderzoek, aangezien het duidelijk is wat er is gebeurd en de fout ligt bij jullie." Maar hierop heb ik geen antwoord meer gekregen.

De door mij betaalde kosten vergoeden.
Ze bieden geen oplossing, maar zeggen dat ik contact met de verzender moet opnemen (die natuurlijk echt niet nog een keer het transport gaat betalen). Echt onbegrijpelijk dat post.nl geen enkele verantwoording neemt ook al is het een fout die zij maakten. Update: Ik werd gebeld door 1 van onze (5 panden verderop) buren..... Het pakketje zat tussen hun retourzendingen die bij waren afgeleverd. Dus helemaal geen kapotte scanner en helemaal niet retour gestuurd. Fijn dat post.nl zo betrouwbaar is.....

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over uw zending uit het buitenland. Volgens de scans is deze bezorgd. U had niets ontvangen en vervolgens een klacht ingediend. Vervolgens kwam de bezorger langs en gaf aan dat het mogelijk retour gestuurd was omdat de scanners niet werken. Tevens heeft u via de klantenservice een reactie gehad, waar u het niet eens mee bent. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Wat een vervelende situatie is dit. Ik kan me voorstellen dat u graag meer duidelijkheid wilt. Ik heb het een en ander nagekeken en ik moet me aansluiten bij de reactie die u van mijn collega heeft gehad. Dit betreft een zending waarvoor niet getekend hoeft te worden. We kunnen dan niet precies nagaan wat er met de zending is gebeurd. Wanneer de bezorger aangeeft dat het mogelijk retour is gegaan, kunnen we dat proces inderdaad niet meer tegenhouden. Het spijt me. Ik raad u aan om hierover contact op te nemen met de afzender. Die kan dit eventueel verder uit laten zoeken via de eigen postorganisatie. Zij kunnen tevens een passende oplossing voor u zoeken. Uiteraard excuses voor het ongemak dat is ontstaan.