Klacht POSTNL: Exorbitante prijsverhoging persoonlijke postzegels

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 53004
Gebruiker
Loupe
Datum
2 reacties

Details

De klacht

In maart 2013 betaalde je voor 350 velletjes persoonlijke postzegels € 1890. Dat was het bedrag dat je voor 350 x 10 postzegels betaalde volgens het toen geldende tarief van €0,54 voor een gewone brief .
Vandaag, 1 jaar later, ben je daar € 2627,45 voor kwijt, een stijging van bijna 40%. Dat komt omdat het tarief gestegen is van €0,54 naar €0,64, maar vooral omdat PostNL het begrip afhandelingskosten geintroduceerd heeft. Deze bedragen in dit geval bijna € 390!
Het wrange is ook dat PostNL op mijn klacht daarover niet anders reageert dan "....een forse verhoging, voor dit ongemak wil ik u dan ook mijn excuses aanbieden". Wel excuses geen oplossing dus.
Daar komt nog bij dat van deze velletjes een groot deel niet gebruikt wordt waar zij voor bedoeld zijn (om op een brief te plakken dus) maar direct in een verzameling gaan. PostNL hoeft dus geen enkele prestatie te leveren maar kan direct de winst opstrijken.

De oplossing

De oplossing is ontzettend simpel: Nu zijn de afhandelingskosten gebaseerd op het aantal velletjes dat je koopt (€1,10 per stuk). Verander dat in een vast bedrag per order bijvoorbeeld €10 of €15 voor druk en verzendkosten en daarmee is het probleem uit de lucht.

2 reacties

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte heer Klaassen, Uit uw bericht begrijp ik dat u ontevreden bent over de prijsstijging van de persoonlijke postzegels en dan voornamelijk over de afhandelingskosten. Ik kan me voorstellen dat u hier nadeel van ondervindt. Naar aanleiding van ons telefonisch contact informeer ik u graag ook nog schriftelijk. Bedankt voor het meedenken met ons bedrijf. De tariefwijziging is noodzakelijk vanwege de inflatie en de krimp van de postmarkt: met tariefsverhogingen en kostenbesparingen houden we post betaalbaar. Ik heb uw suggestie inmiddels doorgegeven aan mijn collega’s. Dit zal intern worden besproken en daarom zult u hier niet over terug worden gebeld. Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag van u. Met vriendelijke groet,T. IJntema
  2. Auteur
    Loupe
    Datum
    PostNL wenst niets op te lossen. Ondanks uitspraken als 'excuses' en 'nadeel ondervinden' is men niet bereid water bij de wijn te doen en de €350 afhandelingskosten te reduceren. Het is beneden peil maar het bevestigt mijn negatieve mening over PostNL.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
Loupe
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over POSTNL?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen