Klacht POSTNL: Extreme tariefverhogingen

C.A. Kielen

300 gram 2011 2012 2013 2013 2014 stijging dit jaar in 4 jaar tijd.
Naar België €6,32 €6,80 €7,20 €7,68 €9,45 23% 50%
Nederland €2,30 €2,50 €2,70 €3,00 € 3,84 28% 67%

Voor enveloppen van 300 gram zijn per 1 januari waanzinnige tariefverhogingen door PostNL doorgevoerd. Voor een brief naar België moet nu €9,45 neergeteld worden.
In Nederland is dit tarief afgelopen 4 jaar met 67% gestegen, met goedkeuring van Autoriteit Consument en markt. Echt een succes die vrije markt.

-PostNL mag alleen inflatie correcties toepassen.
-Deze extreme verhogingen terugdraaien.

Geachte heer/mevrouw Kielen,Bedankt voor uw reactie op deze website. Ik begrijp dat het nooit prettig is voor klanten wanneer de tarieven omhoog gaan. Graag geef ik u een toelichting.Per 1 januari 2014 zijn de verkooptarieven voor nieuwe postzegels gestegen. Nederland 1 kost nu € 0,64, een postzegel voor het buitenland kost € 1,05.
    De tariefwijziging is noodzakelijk vanwege de inflatie en de krimp van de postmarkt: met tariefsverhogingen en kostenbesparingen houden we post betaalbaar. De waarde van postzegels die u al in huis heeft, stijgt gewoon mee. U heeft dus geen bijplakzegels nodig. Op 1 januari 2014 voegen we Europa en Wereld samen. Verzending is met priority. Oude Europa 1 en Wereld 1-postzegels blijven geldig. U kunt deze blijven gebruiken. U mag dan de Europa 1 postzegel dan wel alleen voor post binnen Europa gebruiken. Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Annet
    C.A. Kielen
    Hallo Annet,Je neemt mijn k niet echt serieus met dit marketing praatje. Uw stelling dat tarief verhoging de post betaalbaar houd is echt onzin. Dan kunnen we beter alle prijzen In Nederland met 28% per jaar verhogen daar blijft het leven lekker betaalbaar van. 67% stijging in 4 jaar is echt buiten alle properties. Op marco schaal zal het samenvoegen van gewichtsklassen niet zoveel uitmaken, maar als consument die veel post van rond de 300 gram verstuurd heeft het wel een grote impact.
    Geachte heer/mevrouw Kielen,Uiteraard begrijp ik uw reactie op de tarieven wijziging van 1 januari 2014. Echter zoals mijn collega al aan u heeft uitgelegd is er ook gekeken naar de wens van de klant, bijvoorbeeld dat brievenbuspakjes ook door middel van track&trace gevolgd kan worden. Een consequentie hiervan is dat de kosten duurder worden. Hierbij is gekeken naar het gezamenlijk volume in deze gewichtsklassen en is deze relatief laag ten opzichte van andere gewichtsklassen.Ik ga er vanuit dat u bij deze voldoende bent geïnformeerd.Met vriendelijke groet,
    S. de Jong
    C.A. Kielen
    Leuke uitleg, de vraag is of de wens voor een track and trace ook € 9,45 mag kosten. Dan zullen mensen niet zo snel track en trace willen. Mooi verborgen tariefverhoging door de tariefgroepen samen te voegen.