Opgelost door POSTNL: Fors bijbetalen voor retour pakket uit Zwitserland

MEG

Ik heb een jas verkocht naar iemand uit Zwitserland. Ik denk ja waarom niet? Het versturen was al redelijk prijzig. Zwitserland hoort niet bij de EU. Verzendkosten 20,95 euro nou ja goed dan. Vervolgens gaan er twee weken overheen voordat het pakket aangekomen is, blijkt de jas niet te passen. Dus het pakket wordt retour gestuurd. Het wordt door de post bij mij weer aangeboden met inklaringskosten van 30,35 euro!!!!!! Ik geloofde mijn eigen ogen niet. Ik heb nog geen euro verdient en al meer dan 51,00 euro uitgegeven. Ik begrijp dat er regeltjes zijn, maar ik geloof dat POSTNL wel wat ver doorschiet!

Ik zou graag de 30,35 euro inklaringskosten teniet gedaan krijgen.
Dit betreft een retourzending en ik denk dat de klant in Zwitserland het niet zo handig heeft aangepakt. Ze heeft het pakket natuurlijk opnieuw verstuurd. Als postNl dan al zoveel geld vraagt voor handelingen, laten ze dan ook handelingen uitvoeren. Dan waren ze er misschien achter gekomen dat deze jas een keer heen en weer is geweest, binnen 3 weken zonder er iets mee te doen. Ik vraag me sowieso af hoe ze aan zo'n hoog bedrag komen. Post uit Amerika is vaak nog goedkoper. Volgens mij is Nederland de meest grote uitschieter qua douanekosten en voornamelijk postNl.

Geachte MEG, Hartelijk dank voor uw melding.Belastingen dienen te worden betaald en ik geloof niet dat ik iemand ken die dat met liefde doet.Echter wanneer ik uw verhaal zo lees heeft de geadresseerde in Zwitserland de zending inderdaad zo retour gestuurd dat deze als een importzending uit Zwitserland aan u is verzonden. Daar de collegae van onze afdeling inklaring meerdere duizenden zendingen verwerken is de koppeling aan een door u verzonden zending niet zo voor de hand als u zou denken en dan worden inderdaad belasting en inklaringskosten in rekening gebracht.De details over waarom belasting en inklaringskosten betalen kunt u nalezen op onze site : http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/Wil u de belastingkosten terug ontvangen dan adviseer ik u om een bezwaarschrift in te dienen.U kunt wel een verzoek voor teruggaaf indienen voor de douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen die gemaakt zijn (niet voor de inklaringskosten). U kunt hiervoor binnen 6 weken nadat de aangifte is gedaan schriftelijk een bezwaar indienen naar het kantoor waar de aangifte is gedaan(is PostNL). Wij dienen namens u een verzoek in bij de Inspecteur der Belastingen. Als bezwaar schrijft u een brief met: - De reden van verzoek Uw bankrekeningnummer
    Bewijsstukken, zoals aankoopbewijs en het verzendbewijs naar het land van verzending
    Eventueel een bewijs van terugstorting van het aankoopbedrag die de ontvanger (de oorspronkelijke geadresseerde in het buitenland) heeft ontvangen (bankafschrift) zodat kan worden vastgesteld dat het item inderdaad het zelfde item is dat door u is verzonden naar het buitenlandDe brief richt u aan:
    PostNL Pakketten
    tav KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden
    U ontvangt van ons een bevestigingsbrief met daarin verdere uitleg wanneer wij uw schrijven hebben verwerkt.Er van uitgaande u voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Frouktje
    MEG
    Beste Froukje, Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp uw antwoord niet zo goed. Moet ik nu een brief schrijven met bewijsstukken?
    mvg,