Klacht POSTNL: Gebrekkige en misleidende informatie website PostNL verzenden.

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 644249
Gebruiker
M. Docter
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Beste PostNL.

Via deze weg wil ik een klacht indienen over de gebrekkige en misleidende informatie die u verstrekt met betrekking tot het aanmaken van een verzendlabel en het verzekeren van een klein pakket tot 2 kg.

Het volgende is het geval:
Ik moest een verzendlabel aanmaken voor een retourzending uit Oostenrijk.
Het betreft een skipak met de waarde van 208,33 euro. Volgens de beschreven dimensies op post.nl valt dit binnen een klein pakket tot 2 kg.
Ik ben naar de website van PostNL gegaan en heb de volgende keuzes gemaakt op basis van het door u verstrekte keuze pad op de website:

• Gekozen voor versturen op www.postnl.nl
• Gekozen voor direct aan de slag www.post nl.nl/versturen/
• Gekozen voor ander land kiezen (Oostenrijk) jouw.postnl.nl/online-versturen/nl-NL/pakket/kiezen?language=nl
• Gekozen voor pakket jouw.postnl.nl/online-versturen/nl-NL/pakket/kiezen?language=nl
• Gekozen voor pakket klein tot 2 kg omdat dit het formaat is van mijn pakket. jouw.postnl.nl/online-versturen/nl-NL/pakket/kiezen?language=nl
• Gekozen voor verzekeren tot 50 (op deze plek de enige optie) jouw.postnl.nl/online-versturen/nl-NL/pakket/kiezen?language=nl

Waar het om gaat is dat u het pakket bent kwijtgeraakt. Bij het keuze-aanbod in het menu heb ik niet de keuze heb gekregen tijdens het aankopen van een verzend bewijs om het pakket voor het juiste bedrag te verzekeren, omdat het door u begeleide pad daar niet in voorziet. Voor een hoger bedrag verzekeren is daar namelijk niet mogelijk. Ook is niet aangegeven waar dit dan wel te doen.

Naar later blijkt had ik volgens U een pakket tot 2kg moeten aanklikken en niet een klein pakket. Totaal onlogisch want het betrof immers een klein pakket.

Ik vind dat u in dit geval niet aan uw informatieplicht hebt voldaan. De website is er in het geheel niet duidelijk en misleidend in waar en met welk product je de juiste verzekering kunt afsluiten. Als ik dit had geweten had ik voor 6 euro meer natuurlijk het totale bedrag verzekerd. Maar die mogelijkheid had ik niet.

Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groeten,

Gewenste oplossing

Ik ga ervan uit dat u mijn klacht serieus neemt, en dat u het volledige aankoopbedrag plus de kosten van het verzendlabel retourneert, en niet alleen de verzekerde 50 euro. Dit omdat de gebrekkige en misleidende informatie op uw website de oorzaak is van het onder verzekeren van het pakket.

Daarnaast hoop ik dat u zo spoedig mogelijk het keuzemenu op de website aanpast, zodat iedereen die een klein, duur pakket verstuurt niet net zoals ik gedupeerd raakt als het pakket kwijtraakt.
Geboden oplossing
Dank voor uw reactie, echter gaat u niet in op de misleidende en onduidelijke informatie op uw website. Je kiest op basis van je pakket een pad dat door u aangeboden wordt. Nergens is vooraf te lezen dat de optie om meer te verzekeren alleen via een ander pakket kan. PostNL neem alstublieft uw verantwoordelijkheid en communiceer duidelijk over uw producten.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

1 reactie

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Geachte heer/mevrouw,

    Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u de informatie op onze website misleidend vindt en dat u het pakket hierdoor met een lagere verzekering heeft verstuurd, dan dat u achteraf had gewild. Ik kan mij voorstellen dat dit erg teleurstellend is. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

    Als u gaat naar onze website en kiest voor 'Oostenrijk' + 'pakket' + '1000 - 2000 gram', dan ziet u verschillende verzendopties, waaronder 'Klein pakket internationaal aangetekend'. Als u daarop klikt ziet u staan dat dit pakket tot €50 verzekerd is. Daaronder ziet u ook 'Pakket aangetekend 500', 'Pakket aangetekend 100' en 'Pakket met verzekerservice'. Deze opties bieden een hogere verzekering. Zie: https://www.postnl.nl/tarieven/?productCountry=AT&weight=1000-2000&product=pakket

    Omdat u het pakket verstuurd heeft met een verzekerde waarde, tot €50, is het niet mogelijk om hiervoor een hogere vergoeding uit te keren.

    Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

    Met vriendelijke groet,

    PostNL Klantenservice

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over POSTNL?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen