Klacht POSTNL: Geen afhaalbericht ontvangen pakketje India, retour gezonden

Mosa22

Een pakketje uit India van 31,44 dollar is niet geleverd. Dit komt omdat TNT Post kennelijk aan mijn deur heeft gestaan, maar verzuimd heeft een afhaalbericht in de bus te doen. Een pakketje uit India doet er vaak 4-6 weken over. Omdat het pakketje nu snel in 2 weken in Nederland was, was ik er niet tijdig op bedacht (track-and-trace). Ik ontdekte twee dagen te laat dat het pakketje vlak bij mijn huis was, maar bij navraag op het lokale postkantoor bleek dat het pakketje al retour gezonden was. Het was gekocht via Ebay en Paypal, dan staat er zelfs een telefoonnummer op het pakketje. Niet gebeld. Ik heb via de verkoper, Ebay en Paypal gepoogd mijn geld terug te krijgen of een vernieuwde verzending. Maar niemand geeft thuis. Ik heb TNT post 2x gebeld, er is een aantekening gemaakt dat er geen afhaalbericht is afgegeven door TNT Post. Maar vervolgens zegt TNT Post via de klantenservice doodleuk dat zij niets voor mij kunnen doen. Een klacht indienen kan alleen schriftelijk per post (dus nog meer kosten maken). De verkoper reageert helemaal niet, dus ook hij/zij laat mij maar dobberen. Ik ben nu dus mijn pakketje en mijn geld kwijt, omdat iedereen maar naar een ander wijst. De fout begon echter bij het niet afgeven van een afhaalbericht van TNT Post. Ik zie graag dat dit op een correcte wijze wordt opgelost, want ik haal altijd netjes mijn pakketjes op ( maar dan moet ik wel weten dat er iets voor mij klaar ligt).

Vergoeding van mijn pakketje en de service verbeteren t.a.v. afhaalberichten. Beide dus.

Geachte heer/mevrouw Demarteau,

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u een pakketje uit het buitenland verwacht, maar dat u deze nooit hebt ontvangen omdat er geen kennisgevingsbriefje door de bus is gegooid. Mijn excuses hiervoor. Graag reageer op uw bericht.

U had hier natuurlijk een briefje voor moeten krijgen, goed dat u hier al een melding van heeft gemaakt. Ik ga er dus vanuit dat het in de toekomst niet weer gebeurt. Omdat het een standaard zending is kan ik u helaas geen vergoeding aanbieden. De afzender kan hier ook altijd nog een melding van maken, bij de postorganisatie die het heeft verzonden. Hopelijk krijgt u snel een reactie van de afzender.

Hiermee hoop ik u naar voldoening te hebben geïnformeerd.

Jan
    Beste Jan van PostNL Klantenservice,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik kan hier dus helemaal niets mee. Door de fout van TNT Post niet te herstellen, ben ik dus mijn pakje en mijn geld kwijt. De afzender werkt op geen enkele wijze mee in het proces (Ebay, Paypal en persoonlijke communicatie blijven uit). En de fout ligt bij TNT Post. Maar ook daar loop ik tegen een muur aan. Het is een verzending met track-and-trace en daarom begrijp ik niet waarom er niet meer aan gedaan kan worden. De fout herstellen is hiermede niet gebeurd en de verantwoordelijkheid van poststukken correct afleveren wordt op deze wijze 'afgeschoven' op een afzender die niet reageert. Ik heb natuurlijk weinig boodschap aan of het een standaard verzending is geweest of niet: de fout is heel helder en dient hersteld te worden op een nette wijze die je van een postbedrijf mag verwachten. Kortom, TNT Post faalt in service, dus ik ga eens kijken waar ik dit nog meer kan melden, want dit is echt niet wat een klant mag verwachten van een postbedrijf, die service zogenaamd hoog in het vaandel heeft staan.
    Mosa22
    Nog een aanvullend bericht: door Post nl wordt beweerd dat het om een standaard verzending gaat. Echter begint de barcode met 3SRETA: dit is een aangetekend pakket, waar verplicht een handtekening voor ontvangst voor nodig is. Aangetekende pakketten kunnen wel degelijk vergoed worden. Ik blijf er ook bij dat het niet kan dat TNT post een fout maakt en de klant dan maar de schade moet betalen (omgekeerde wereld). n.b. aangetekende pakketjes worden regelmatig in mijn (iets grotere) brievenbus geplaatst, terwijl er een handtekening vereist is. Kennelijk tekent de bezorger van TNT Post voor ontvangst, wat tevens zorgelijk is... kan dus ook niet. Daaruit blijkt voor mij wel dat de gekozen strategie met afhaalberichten en handtekening voor ontvangst niet efficient werkt en schade op kan leveren voor de ontvanger, terwijl er betaald is om het pakketje correct af te leveren.
    Geachte heer, mevrouw Demarteau,

Het spijt me om te vernemen dat de afzender geen medewerking wil verlenen. Het klopt inderdaad dat dit om een aangetekend pakket gaat, maar als er iets mis gaat dan kan alleen de afzender via zijn of haar lokale postdienst in aanmerking komen voor een vergoeding. De afzender is de opdrachtgever voor de verzending van het pakket en heeft een overeenkomst met de postdienst in het land van verzending. U heeft weer een overeenkomst met de afzender.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet

Mosa22
Geen. Ondanks fout door Post NL zelf, schuiven ze het af op de afzender ivm overeenkomsten. Maar als ontvanger ben ik de dupe, aangezien ik de bestelling EN verzendkosten heb betaald. De schade komt dus bij mij terecht. Wat een bizar slechte service, vooral ook omdat er al lange tijd klachten over zijn van meerdere cliënten.