Klacht POSTNL: Incorrect and veelste hoge inklaringskosten

Steven

Ik heb een product besteld van 149 USD in de USA wat is gestuurd via UPS.

Het product betreft een teleprompter (een stuk ijzer en keedje and een speciaal stuk glas) van 2.4 kg.

149 USD = 131.60 Euro

Dit is onder de 150 euro dus ik zou BTW en inklaringskosten moeten betalen.
BTW is 21%
21% van 131.60 euro is 27.64 euro.

Nu volgens de site van POSTNL zijn de inklaringskosten 17.50 of 13 euro.
Ik heb geen idee of mijn zending onder EMS valt (staat verder ook nergens vermeld hoe je dit kunt achterhalen) maar als we ervan uitgaan dat het zo is zijn de inklaringskosten 17.50 euro.

Klacht 1: dit is belachelijk hoog bedrag en slaat nergenst op.
Zeker aangezien ik niet heb gekozen voor service can POSTNL. Zelfs 13 euro is veelste hoog.

Dan 27,64 + 17,50 = 45,14 euro

Volgens de POSTNL moet ik 51.99 euro betalen..

Klacht 2: PostNL kan niet rekenen. Of waar komt die extra 6.85 euro anders vandaan?

- Valt mijn levering onder EMS? Zo ja waarom?

- Waarom zijn inklarinskosten zo belachelijk hoog (13 en 17.50 euro)

- Hoe kan een buitenlands bedrijf ervoor zorgen dat pakket niet door jullie word verwerkt en dus deze kosten niet in rekening worden gebracht?

- Waar komt die mysterieuze 6.85 euro vandaan?

Steven
    Reactie van PostNL (via email and Twitter):

Ik MOET het bedrag betalen als ik MIJN eigendom wil ontvangen, en ik 'mag' daarna schriftelijk bezwaar maken waarna ik misschien geld kan terug krijgen.

DIt is pure monopolie machtmisbruik.
    1. Ik heb nooit gekozen om zaken te doen met PostNL
    2. ik heb nooit om hun services gevraagd (inklaringskosten)
    3. Hun houden MIJN eigendom in gijzeling todat ik hun service kosten betaal waar ik NOOIT om heb gevraagd
    Geachte heer Peijl,

Uit uw berichten begrijp ik dat u het niet eens bent met de importkosten die gevraagd worden.

Ik zie inderdaad dat u te veel importkosten moet betalen. Deze kosten zult u eerst moeten betalen om de zending te ontvangen. Als u deze zending heeft ontvangen dan kunt u bezwaar maken tegen de importkosten. De zending ligt op dit moment voor u klaar bij een servicepunt waar u het kunt ophalen. Wordt het voor 3 september niet opgehaald dan zal de zending retour gestuurd worden.

Jurgen
    Klantenservice PostNL