Klacht POSTNL: Inklaring pakket uit buitenland

Vtikaev

Vandaag zag ik in de pakket tracé tool dat mijn bestelling uit buitenland wordt morgen bij mij thuis aangeboden. Voor mijn verbazing zie ik ook wel bij staan dat ik hiervoor een bedrag van €17, 50 ben verschuldigd aan de inklaringskosten. De waarde van deze zending is €18,78 minder dan €22 en dus hiervoor hoef ik geen btw en of invoerrechten te betalen.

Zending aanbieden zonder inklaringskosten.

Geachte heer/mevrouw Tikaev,

Uit uw bericht begrijp ik dat u een pakket heeft ontvangen waarbij u €17,50 inklaringskosten moest betalen. Ik kan me voorstellen dat u het hier niet mee eens bent. Mijn excuses voor het ongemak.

De kosten zijn berekend over de waarde die de afzender opgeeft op de douaneverklaring. U betaalt BTW en/of invoerrechten, en inklaringskosten. Het is eventueel mogelijk om een bezwaar in te dienen tegen deze kosten. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijv. Invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor inklaringskosten (€13): dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor o.a. het doen van de aangifte ten invoer, administratie, opslag, aanbrengen douane etc.

U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houd u daarbij a.u.b. rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

Sarah
    PostNL
    Vtikaev
    Geachte mevrouw Sarah,

Helaas kan ik hier niet mee eens zijn. In verleden had ik regelmatig spullen besteld via AliExpress met een waarde lager dan 22 euro en daarvoor hoefde ik geen inklaringskosten te betalen. Waarom nu opeens wel?!?! De dounewaarde van deze hengel is 19 euro en de afhandelingskosten 17,50. Waar zit hier de logica?! Wie heeft überhaupt gevraagd om aangifte hierover te doen?!?!
    Geachte heer/mevrouw Tikaev,

Uit uw klacht maak ik op dat u het niet eens bent met de importkosten. Zoals mijn collega al heeft uitgelegd is het alleen mogelijk om schriftelijk bezwaar hiertegen in te dienen. Ik begrijp dat u graag wil weten waarom er nu wel kosten voor gerekend zijn. Echter kan ik u geen antwoord verschaffen. Deze keuze is namelijk gemaakt door de douane. Ik raad u aan contact op te nemen met de afzender om te vragen of deze een andere waarde aan heeft gegeven dan €19. Mocht dit niet zo zijn, dan adviseer ik u om wel bezwaar in te dienen. Mijn excuses voor deze gehele situatie. Echter is dit alles wat wij voor u kunnen doen.

Yfke

PostNL