Klacht POSTNL: inklarings kosten onevenredig hoog

corina

Voor een pakket van 40 USD moest ik 13 euro inklaringskosten betalen en 7 euro btw.
Dus inklaringskosten zijn 2 keer zo hoog dan de btw. Daarvoor hebben ze enkel een sticker hoeven te plakken en een stempel op een formulier hoeven te zetten.
Daar komt nog bij dat ze het pakket heel erg lang hebben achter gehouden, veel langer dan noodzakelijk. (+ 2 weken)

Ook heb ik er niet voor gekozen dat mijn pakket bij aankomst in NL bij de Post nl komt, welke dus erg hoge kosten berekenen, terwijl andere post verspreiders hele andere tarieven berekenen en sommige zelfs helemaal geen kosten in rekening brengen.

Je moet direct betalen aan de deur omdat het pakket anders vernietigd word en dan heb je helemaal niets, terwijl je voor het product en de verzendkosten al wel betaald hebt.
Dat is onredelijk, je krijgt geen bedenktijd alleen een mogelijkheid om bezwaar in te dienen. Bel je naar het telefoonnummer dat op de brief staat wordt er verteld dat ze een bezwaarschrift niet eens in behandeling n

1 vast en duidelijk tarief voor alle aanbieders.
Een eerlijk tarief.
Mijn pakket is nog geen 5 minuten werk geweest en daarom is 13 euro excl,btw erg duur betaald.

Geachte mevrouw Van Driel,Hartelijk dank voor uw melding.Het is niet "enkel een sticker plakken" wat de collegae van onze afdeling inklaring moeten doen alvorens een zending het sorteerproces van PostNL in kan.De uitgebreidere uitleg van waarom/wanneer inklaren kunt u nalezen op onze site : http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/Maar de verkorte versie van het verhaal bij inklaren Ja/Nee: Dat hangt af van de situatie. Waar komen de goederen vandaan? Wat is de waarde? Is het een geschenk (een zending van een particulier aan een particulier) of een zakelijke zending? U betaalt:
    •Douanerechten, invoerrechten en BTW > Douane berekent douanerechten en BTW, afhankelijk van goederensoort, waarde en land van herkomst. Eventueel worden nog andere invoerheffingen berekend. Deze kosten variëren per zending. De tarieven van de invoerrechten wijzigen regelmatig. Voor meer informatie gaat u naar de site van de Douane. Voor alle zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de 22 euro betaalt u inklaringskosten wegens de BTW-heffing die voor deze goederen geldt.
    •Inklaringskosten > als u een zending van buiten de Europese Unie (of in bepaalde gevallen binnen de Europese Unie) ontvangt waarop douanerechten, btw en/of andere invoerheffingen verschuldigd zijn, doet PostNL de inklaring voor u. Dit betekent dat PostNL douaneaangifte doet en de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen int. U betaalt vervolgens, buiten de verschuldigde douanerechten, btw en andere invoerheffingen, een bijdrage in de kosten voor het inklaren. Dit zijn de inklaringskosten. PostnL brengt administratiekosten in rekening. Het tarief voor EMS zendingen is € 17,50. Voor overige zendingen is het tarief € 13. U betaalt de inklaringskosten als PostNL een aangifte heeft opgemaakt.
    Wanneer er inklaringskosten worden berekend, ziet u daarvan een melding (met een link naar meer informatie) op MijnPakket. 1- van -2
    2 - van - 2 U kunt inderdaad alleen maar met contanten bij onze chauffeur aan de deur betalen, maar indien u de collega verzoek de zending naar het afhaalkantoor te brengen, wordt u daar in de gelegenheid gesteld om via pin de kosten de voldoen.Wij (de Douane) vernietigen zendingen alleen dan als de inhoud volgens de Nederlandse wet niet ingevoerd mag worden, deze zendingen worden ook echter niet aangeboden.Afhankelijk van de door de afzender gekozen vervoerder wordt een zending in Nederland overgedragen aan PostNL (de nationale vervoerder). De tariefvoering van andere postorganisaties wordt niet door ons bepaald.De snelheid waarmee een zending ingeklaard kan worden is afhankelijk van de tijd van het jaar , de volledigheid waarmee een afzender de adresdrager/douaneverklaring heeft ingevuld en/of het feit of de douane een zending voor onderzoek in beslag heeft genomen.Er van uitgaande u zo volledig mogelijk te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Frouktje
    Geachte mevrouw Van Driel, Hartelijk dank voor uw reactie. U geeft aan dat u het door u betaalde inklaringsbedrag te hoog vind. Dit zijn bedragen die door de douane zijn aangegeven. Dat daar administratiekosten bij komen voor de verwerking door PostNL is niet meer dan logisch.
    Ik wil u excuses aanbieden voor het feit dat de bezorger niet heeft aangegeven dat u het pakket ook op het postkantoor kon ophalen en betalen.Uiteraard hopen wij u in de toekomst beter van dienst te zijn.Met vriendelijke groet,Iteke