Klacht POSTNL: Inklaringskosten niet in verhouding met waarde product

jansmans

Geachte,
Via ebay heb ik in amerika 2 elektronische schakelaars aangeschaft.
Kosten: $ 24.95 dollar p/s (€ 22,79 p/s) + $ 32.40 verzending (€ 29,60) = $ 82.30
(€ 75,19)
Waarde onderdelen: 2x $ 24.95 = $ 49.90 (€ 45,60)

Ik ben verplicht 21 % BTW te betalen (geen invoerrechten, bron: website douane)

Volgens de factuur van PostNL is dat € 15,85 over een bedrag van € 45,60
Dat is geen 21% maar 34,75%......(21% van € 45,60 = € 9,58)

Daarnaast wird uj geacht € 13,00 afhandelingskosten betalen.
Totaal factuur PostNL € 28,85

Het pakket is op 20 februari aangekomen maar wordt pas 1,5 week(!) later bezorgd.

Mijn klacht is dat door verkeerd berekende en bijkomende kosten een duur betaald onderdeel (verzending) nog eens wordt verzwaard met 90% van de waarde van de onderdelen en daar bovenop onnodig lang gewacht moet worden op bezorging.

Ik zou in ieder geval graag het verschil van de BTW terug willen.
Uiteraard moeten er kosten gemaakt worden door PostNL om de pakketjes te bekijken/beoordelen; € 13.00 per pakketje staat niet in verhouding en zou via een tabel moeten verlopen naargelang de waarde van de zending.

Geachte heer Huitema,

Ik begrijp uit uw bericht dat u niet tevreden bent over de importkosten.
    Graag licht ik dit toe.

Er worden kosten berekend over de zending die bestaan uit 21% BTW, 13,- euro inklaringskosten en resterende douanerechten.

De waarde voor douane is het totaal van verzendkosten en de waarde van de zending. Dat komt in dit geval dus uit op zo'n 75,19 euro. Als u over dit bedrag 21% BTW rekent komt u uit op 15,85 (om en nabij i.v.m. koerswisselingen).
    Plus de 13 euro vaste inklaringskosten, komt dit dus uit op 28,85. Het spijt mij u te moeten meedelen dat deze kosten wel correct zijn berekend.

Ik hoop u bij deze voldoende geïnformeerd te hebben.

Jos
    jansmans
    Hallo Jos,

vriendelijk bedankt voor het kijken naar mijn klacht.

Dat er dus BTW over de zending moet worden betaald is dus klaarblijkelijk zo......

Kunt u mij wellicht duidelijk maken hoe het kan dat er over een bedrag dat in Amerika is ontvangen (de verzendkosten) en een dienst door amerikaande bedrijven is uitgevoerd in Nederland BTW wordt geheven??

Klinkt als makkelijk geld verdienen......

gr. Henk
    Geachte heer Huitema,

Ik begrijp dat u de kosten onterecht vindt.
    Ik heb klacht bekeken en zie dat u gelijk hebt, onze excuses.

De inklaringskosten zouden inderdaad moeten worden berekend exclusief verzekerings- en verzendkosten. Dit is bij u verkeerd berekend.
    De precieze informatie kunt u vinden op: http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/bijkomende-kosten-bij-het-importeren-van-goederen-uit-het-buitenland/

U kunt (binnen 6 weken) een bezwaarschrift richten aan: PostNL Pakketten tav KR-SCIP Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden.
    U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke bevestiging van ontvangst van uw bezwaarschrift.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Alie
    Geachte heer Huitema,

Ik begrijp dat u de kosten onterecht vindt.
    Ik heb klacht bekeken en zie dat u gelijk hebt, onze excuses.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Alie