Klacht POSTNL: Internationaal postpakket wordt vergeten

sad Niet opgelost
J.F. Lampe

PostNL laat een pakket dat als cadeau uit Brazilië afkomstig is en bestemd is voor mijn zwangere vrouw gewoon op het verzamelpunt op Schiphol staan. Zelf heb ik daar achter moeten komen, omdat de status van de Track & Trace al enige dagen niet veranderde. Men verzon een smoes dat er niet op het pakket stond wat erin zat, maar dit is door de afzender duidelijk vermeld, inclusief de waarde. Voor de zekerheid toch een BVA formulier ingevuld, maar nog steeds blijft het muisstil en doet PostNL helemaal niets. We lopen nu het risico dat het pakket gewoon weer wordt teruggestuurd. Ik schaam mij als Nederlander tegenover mijn Braziliaanse familie diep dat een Nederlands postbedrijf kennelijk niet instaat is om op een fatsoenlijke manier een internationaal pakket af te leveren.

Ervoor zorgen dat het pakket bij ons wordt afgeleverd.

Geachte heer, mevrouw Lampe,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u al enige tijd wacht op een pakket uit Brazilië. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan en kan me voorstellen dat u de zending graag in ontvangst wilt nemen. Graag reageer ik op uw bericht.

Aan de hand van de door u meegestuurde code heb ik de status gecontroleerd. Het pakket is bij onze afdeling inklaringen binnen gekomen, maar nog niet verwerkt. Dit kan enige tijd in beslag nemen afhankelijk van drukte en andere omstandigheden, tot mijn spijt moet ik u vragen de verdere verwerking af te wachten. Er is geen Bericht van Aankomst (BVA) naar u verstuurd, dus het niet volledig zijn van de gegevens op het pakket is op dit moment niet aan de orde. Mijn excuses voor de verwarring die hierover is ontstaan. Ik kan op het verwerkingsproces geen invloed uitoefenen en raad u aan via Track&Trace de status te volgen door middel van de 3S-code. Zodra de zending verwerkt is zullen er updates zichtbaar worden en kunt u zien wanneer het pakket afgeleverd zal worden.

De verzender heeft een vervoersovereenkomst afgesloten met zijn of haar eigen postorganisatie in het land van verzending met de daarbij horende voorwaarden. De afzender kan daarom als opdrachtgever voor verzending eventueel via die postorganisatie een onderzoek in laten stellen om de situatie verder te onderzoeken. Ik hoop uiteraard dat u de zending toch snel in ontvangst kunt nemen, mijn excuses voor de overlast die u van deze situatie ondervindt.

J.F. Lampe
Aangeboden oplossing is om te wachten. Misschien heeft het te maken met mijn verwachting omtrent het verwerkingsproces van een simpel pakket, maar ik vind al 17 dagen met een afhandeling bezig zijn, niet weten in welke status deze afhandeling zich bevindt, laat staan te weten wanneer het pakket wordt bezorgd, rijkelijk lang.