Klacht POSTNL: kosten over aliexpress pakket

jayfrea001

Zojuist kreeg ik de melding dat ik mijn pakket kon afhalen bij een ophaalpunt. Eindelijk kon ik mijn bestekbakken (besteld op AliExpress) ophalen dus ging vol goede moed naar de winkel toe. Daar aangekomen kreeg ik te horen dat er nog extra kosten betaald moesten worden over het het pakket en dit zou om een bedrag gaan van 68.72 euro. Hier viel mijn mond natuurlijk ver van open want de producten die ik gekocht had waren in totaal 14.70 euro. Volgens zowel de website van de belastingdienst/douane als PostNL hoeven er over pakketjes met een waarde onder de 22 euro geen extra kosten betaald te worden. De 68 euro ga ik dus ook niet betalen en momenteel ligt het pakket nog bij het ophaalpunt. Zowel de klantenservice van PostNL als de Douane geven mij geen opheldering of een geschikte oplossing. De enige oplossing die er geboden wordt is het pakket afhalen, de kosten van 68 euro betalen en achteraf bezwaar maken. Dit is natuurlijk te gek voor woorden als er overal op internet staat dat er over dit pakket geen kosten betaald moeten worden. Via de telefoon word ik niet geholpen dus ik ben heel benieuwd wat er gedaan kan worden via deze weg. Een ding staat vast en dat is dat de kosten niet betaald zullen worden!

De kosten die door PostNL berekend zijn wil ik graag kwijtgescholden zien zodat ik voor 21 februari mijn pakket nog kan afhalen.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat de inklaringskosten voor uw zending uit het buitenland onterecht zijn berekend. Ik begrijp dat u hier een oplossing voor wilt. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

De kosten worden berekend over de waarde die de afzender opgeeft op de douaneverklaring. Ik kan deze gegevens niet inzien of controleren en kan de kosten niet kwijtschelden. U betaalt BTW en/of invoerrechten, en inklaringskosten. Een specificatie staat op de factuur die bij het pakket is gevoegd. Indien de kosten naar uw mening verkeerd berekend zijn kunt u na ontvangst van het pakket bezwaar indienen. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijvoorbeeld invoerrechten, BTW en Accijns. Dat geldt niet voor afhandelingskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor onder anderen het doen van de douane aangifte, administratie, opslag, etcetera.

U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

PostNL Pakketten
    KR-IMEC
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. PostNL doet een beoordeling of het verzoek gegrond is. Indien gegrond wordt het verzoek ingediend bij de Douane Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houdt u daarbij alstublieft rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

jayfrea001
Een betere oplossing was geweest dat de door mij aangeleverde informatie was gebruikt om de kosten direct kwijt te schelden. Helaas alleen achteraf mogelijk en kosten die niet betaald hoeven worden moeten door deze oplossing betaald worden. Onterecht dus