Klacht POSTNL: Onduidelijk waarom porto kosten betaald moet worden

W.Y. Tang

Eind 2013 een kaart ontvangen dat post onvoldoende is gefrankeerd. Nu weer een herinnering gekregen. Het is niet duidelijk of het gaat om verzonden of ontvangen post. Via de website gezocht om te zien waar het om gaat: "Helaas, er is geen plaatje van dit portincident bekend."
Als het om verzonden post gaat, dan is er in de periode voor de 'portokaart' slechts 1 kaart verzonden. Die was heel licht en zelfs met 2 postzegels gefrankeerd. De ontvanger heeft bevestigd dat bij ontvangst alle 2 de postzegels nog op de envelop zaten.
Als het om ontvangen post gaat, dan vind ik dat PostNL het niet kan maken om de ontvanger de kosten te laten betalen voor de verzender. De ontvanger heeft hier toch niet om gevraagd.

Graag wil ik verheldering over de portokosten die ik moet betalen. Tot die tijd zal ik de portokosten niet betalen.

Geachte heer/mevrouw Tang,U heeft een portokaart ontvangen die nogal wat vraagtekens oproept. Mijn excuses voor de verwarring hierover. Omdat ik u telefonisch niet kon bereiken en u uw vraag al op 4 januari heeft ingediend, informeer ik u nu graag op deze manier.Als u de betaalcode ingeeft via de link die op de kaart staat moet u alle gegevens en ook een afbeelding te zien krijgen (mits zonder spaties en met puntjes ingevoerd). Op deze manier kan ik zien dat het gaat om een brief die begin december is verzonden aan M. Mentink in Leiden. Op de envelop zit een Nederland 1 postzegel, dit geldt voor een gewicht tot 20 gram. De brief was 33 gram zwaar, hiervoor hadden twee Nederland 1 postzegels geplakt moeten worden. De portokosten bestaan uit het ontbrekende bedrag van € 0,60 plus € 1,20 administratiekosten. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.Met vriendelijke groet,
    Steffi Müller
    W.Y. Tang
    Beste PostNL,
    Voorheen zag ik na het invoeren van de betaalcode "Helaas, er is geen plaatje van dit portincident bekend", maar nu zie ik wel om welke poststuk het gaat.
    Het punt is dat het niet mijn poststuk is. Ik ken geen M. Mentink uit Leiden. Vermoedelijk zijn mijn poststuk en die van M. Mentink aan elkaar blijven kleven: voorkant van M. Mentink en achterkant van mijn poststuk zijn als 1 poststuk gezien?
    Ik ga dus geen portokosten betalen voor een poststuk die ik nooit heb verzonden.
    Geachte mevrouw Tang,Naar aanleiding van uw melding, heb ik u telefonisch gesproken. Graag wil ik nog reageren op uw melding. Ik kan me uw standpunt begrijpen dat u geen portokosten wenst te voldoen, als het poststuk niet door u verstuurd is. Ik wil u dan ook mijn verontschuldigingen aanbieden dat u dan ook een portokaart heeft ontvangen.Ik ga de portokosten voor u afboeken. Ter voorkoming van een herinnering adviseer ik u het volgende te doen: verwijder de sticker met de adresgegevens van de portokaart. Vervolgens stuurt u de portokaart ongefrankeerd terug met de vermelding: 'Afgeboekt in overleg met Klantenservice PostNL'.Ik wil u vriendelijk verzoeken de melding op deze site af te sluiten wanneer u de reactie heeft ontvangen en u naar tevredenheid bent geholpen. Vanzelfsprekend vernemen wij het graag mocht u opnieuw vragen of opmerkingen hebben voor PostNL. Met vriendelijke groet, Resiekha