Klacht POSTNL: Onduidelijkheid over niet aangekomen verzekerd pakket uit USA.

sad Niet opgelost
annwand

Op 6 nov. j.l. is een pakket verstuurd vanuit SLC, USA naar mijn adres in NL. Via de tracking history van zowel Post.NL en USPS blijkt dat er met dit pakket heel veel mis is gegaan en er veel onduidelijkheid is. Het pakket is nooit aangeboden, nog geweigerd zoals vermeld in de tracking. Waar het nu is is zeer onduidelijk want kennelijk houdt de tracking op. Het is een verzekerd pakket en zowel afzender als geadresseerde willen graag weten waar het pakket zich nu bevindt. De service dienst van post.nl kan me zogenaamd niet verder helpen. Kan het zijn dat het pakket in het Amsterdam International Mail Cent. ligt of????? Waar kan ik terecht? De barcode is CH028015328US.

annwand

Inmiddels is er bericht uit de USA dat het pakket is teruggestuurd naar de afzender. Het is nog niet in het bezit van afzender en ook is nog niet bekend of het pakket onbeschadigd en volledig qua inhoud is. Het is nu wachten op antwoord daarop.
    annwand

Inmiddels is het pakket op het postkantoor gezien door afzender. Het bleek dat er een "packing sticker" door PostNL was geplakt op het adres van de geadresseerde. Het is vreemd dat men bij PostNL niet gekeken heeft naar het adres onder deze sticker!
    Het pakket was erg beschadigd. Vanwege de verzekering mocht het pakket niet worden opengemaakt, maar in plaats daarvan is het pakket door de postmaster in SLC met tape dichtgemaakt, de sticker is verwijderd en het pakket is weer naar geadresseerde verzonden onder hetzelfde tracking nummer. Benieuwd of het nu op de normale wijze gevolgd kan worden via beide trackings (USPS en PostNL). Wordt vervolgd.
    annwand
    Het pakket is hopelijk weer onderweg naar geadresseerde. Helaas is het niet mogelijk de tracking history te checken, want het barcode nummer is hetzelfde en men heeft de oude history niet verwijderd. Het wachten is dus nu op het ontvangen van het pakket door geadresseerde, zonder te weten wanneer en überhaupt of het wordt aangeboden. Wordt vervolgd.
    annwand

13 dec. werd de zender van het genoemde pakket in kennis gesteld van het feit dat het betreffende pakket niet wordt verzonden. Het pakket is door afzender opgehaald en blijkt op een zodanige onzorgvuldige wijze te zijn behandeld dat het niet weer verstuurd kon worden. (zie foto in bijlage) Het pakket is nu bij de afzender, maar het is nog niet duidelijk of de inhoud compleet is. E.e.a. is belangrijk voor een eventuele claim daar het pakket verzekerd was.

annwand

Op 1 december heeft afzender bericht gekregen dat de klacht in behandeling wordt genomen door USPS. Niets uit het pakket mist. Het is nu aan USPS om dit verder af te handelen. Maar ik had tenminste een fatsoenlijke reactie van POSTNL verwacht. Jammer genoeg is dat niet gebeurd. Wel kreeg ik een mail van POSTNL n.a.v. mijn telefonische klacht, met het verzoek nader op mijn klacht in te gaan.
    Hiermee sluit ik deze klacht af.
    annwand
    Geen enkele reactie van POSTNL. Jammer dat je dan moet konkluderen dat de service van POSTNL stukken beter kan en moet.
    Geachte heer, mevrouw Ottes,

Hartelijk bedankt voor uw bericht. Het spijt me om te horen dat uw pakket retour is gegaan naar de afzender. Ik kan me voorstellen dat dit niet prettig is.

Als blijkt dat het pakket onterecht retour is gezonden bij terugkomst bij de afzender of de inhoud beschadigd of niet compleet is, dan heeft die de mogelijkheid om bij zijn of haar lokale postdienst een onderzoek in te laten stellen en restitutie aan te vragen voor de verzendkosten. Dit is internationaal zo afgesproken. Als geadresseerde is het niet mogelijk om een vergoeding te ontvangen. De afzender is de opdrachtgever voor de verzending van het pakket en heeft de overeenkomst met het postbedrijf.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet

Geachte Annet, PostNL, Klantenservice,
    Dank voor uw reactie. Jammer dat u voor de fout van PostNL geen excuses aanbiedt. De rest van uw reactie is nogal overbodig, want bekend en weer uw standaard reactie op dit soort zaken, daar ik in de voorgaande reacties al weergeef dat afzender inmiddels een klacht heeft ingediend die nu in behandeling is genomen. Dus mosterd na de maaltijd.
    Het is niet mijn gewoonte om een beetje bozig te reageren, maar in dit geval vind ik dat ik terecht PostNL aanspreek op haar verantwoordelijkheid. Men moet kunnen vertrouwen op een goede behandeling van post dat van en naar iemand wordt ge- en verzonden. Als dat misgaat in een vroeg stadium en daar nog iets aan kan worden gedaan, dan lijkt het me voor de hand te liggen dat PostNL daar werk van maakt, zodat e.e.a. goed komt. En niet gemakzuchtig verwijst naar de afzender, die aan de andere kant van de oceaan zit en vandaaruit niets kan ondernemen, terwijl het pakket hier in Nederland ligt. Alle pakketten zijn te traceren, dus die mogelijkheid is er gewoon. Doe daar wat mee. Bestaat er niet zoiets als een "zorgplicht" van PostNL, zou ik retorisch willen zeggen!
    Enfin, u reageert uiteindelijk en dat is tenminste al iets. Maar het had beter gekund. Dat laatste geldt ook voor de telefonische klantenservice. Dat zou stukken beter kunnen in zowel het voordeel van PostNL als van de klant. Laat dat mijn nieuwjaarswens voor u zijn!
    met vriendelijke groet,
    annwand.
    annwand

Dank voor het hier kunnen plaatsen van een klacht over PostNL.
    Mijn oordeel over de afhandeling van deze klacht is negatief. Hiermee is deze klacht definitief afgesloten.

annwand
Geen aangeboden oplossing, maar verwijzing naar de bekende weg.