Klacht POSTNL: Onredelijk hoge inklaringskosten

Martijn_E

Voor het ontvangen van een stukje gereedschap uit de VS ter waarde van 45 euro moet ik maar liefst 22,66 euro afrekenen, dit is +50% (!)

Snap het belasting gedeelte à 9,66 euro (=21% BTW) wel maar 13 euro inklaringskosten met daardoor een week vertraging in de bezorging is gewoon schofterig en buitenproportioneel. Daarnaast nog een telefoonnummer met een minuten tarief van 0,45 euro om vooral te ontmoedigen om telefonisch je beklag te doen is het toppunt.

Ik weet dat hier niets tegen te doen is, personen die de klachten behandelen zijn vaak buikspreekpoppen van het systeem en kunnen niets aan dit beleid veranderen.

Heb de kosten betaald en zal deze slikken, de volgende keer zal ik echter mijn bestelling splitsen daar ik liever 2x verzendkosten betaal dan 1x legaal word beroofd door een particuliere instantie die handelt uit naam van de overheid.

Mijn wens zou zijn dat dit hogerop komt bij personen die er wél toe doen, ben vast niet de enige met dit soort klachten. BTW is ok, de kosten zouden ook naar ratio moeten.

Geachte Martijn_E,Uit uw bericht begrijp ik dat u het niet eens bent met de hoogte van de inklaringskosten die in rekening zijn gebracht. Tot mijn spijt moet ik u melden dat dit een vast bedrag per soort zending betreft. Als u BTW, douanerechten betaalt, betaalt u ook inklaringskosten. PostNL doet hiervoor het volgende:
    *De kosten voor het opmaken van de vereiste douaneaangifte
    *Het voorschieten van de verschuldigde douanerechten (voorheen invoerrechten), BTW en/of andere invoerheffingen aan de overheid
    *Het openen en visiteren van de zending(en)
    *Het vaststellen van product en waardeen heeft de volgende kosten:
    *Opslag- en bewaarkosten
    *Incassokosten
    *Administratieve kostenMeer informatie hierover kunt u vinden op http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/Met vriendelijke groet,Francis