Klacht POSTNL: Onterecht berekende portokosten op pakket

lucapuma

Ik ontving een pakketje met tshirts van een vriendin. De eerste maal ging dit gewoon in de brievenbus, waar zij 3,65 voor had betaald. De shirts waren te groot, dus ik stuurde ze terug met exact dezelfde envelop en dezelfde prijs van verzendkosten. Nu krijg ik van de week de juiste shirts in de bus, waarvoor mijn vriendin weer 3,65 had betaald. Daarbij kreeg ik een betaalverzoek van 5,11 om 'verschuldigde' verzendkosten te betalen. Ik begrijp niet waar deze kosten vandaan komen, aangezien het pakket precies dezelfde inhoud had (de shirts waren alleen een maat kleiner) en dezelfde portokosten van tevoren betaald waren. Ik voel geen verplichting van zowel mijn vriendin als mezelf om deze kosten te betalen, aangezien hier in eerste instantie ook geen sprake van was, dus ik zou deze kosten kwijtgescholden zien.

Kwijtschelding van de in rekening gebrachte extra portokosten.

Geachte heer, mevrouw Konrad,

Hartelijk bedankt voor uw bericht. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om een portokaart te ontvangen. Zeker wanneer u de geadresseerde bent van het poststuk.

Ik heb voor u gekeken en volgens de metingen was het pakje net te groot om als briefpost te mogen worden verzonden. Dit wordt steekproefsgewijs bekeken dus het kan dat er bij de eerste verzending geen controle is gedaan. Maar als geadresseerde bent u niet verplicht om deze kosten te betalen. Ik heb deze voor u afgeboekt en u mag de portokaart weggooien en hoeft deze kosten niet te voldoen.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet