Klacht POSTNL: Onterechte inklaringskosten / Douanekosten

Jimetics

Allereerst, excuses voor eventueel taalgebruik. Het zal enorm lastig worden om beleefd te blijven, deze hele zaak is vermoeiend en frustrerend.

Nu heb ik al honderd ziekmakende taferelen meegemaakt met PostNL maar dit spant echt de kroon. Eerlijk gezegd heb ik hier helemaal geen tijd en energie voor, maar het wordt inmiddels een principe kwestie

Ik heb een tijd geleden een pakket naar de USA verstuurd met als inhoud mijn eigen verzamel objecten, wetende dat deze in een later stadium terug zouden komen. Uit voorzorgen heb ik meerdere malen gebeld met zowel PostNL als de Douane. Ik ben bewust van importkosten en de bizar hoge administratiekosten die daaraan vastzitten. Maar gezien het mijn eigen spullen betreft moest ik hier meer informatie over hebben. Het werd mij duidelijk gemaakt dat dit allemaal geen probleem moest wezen.

Zoals verwacht kwamen mijn spullen terug. Ik heb vervolgens PostNL gebeld en kreeg als instructies dat mijn zender duidelijk moest vermelden dat het omtrent Returned Goods ging. Tevens kreeg ik een specifiek email adres waarin ik mijn gegevens/informatie en tracking code moest doorgeven zodat er geen inklaringskosten in rekening worden gebracht.

Nu zag ik de bui al hangen toen mijn pakket 5 dagen lang stil kwam te liggen. En gezien er toch nooit iets soepel verloopt bij dit klote bedrijf, kwam er alweer een melding dat er €170 rembourskosten bijkwamen. Ondanks alle procedures zit ik alsnog met gezellige inklaringskosten. Voor de zoveelste keer weer met PostNL moeten bellen om verheldering te krijgen. Eerst werd me even doodleuk verteld dat er niks aan te doen valt en dat ik ook op eigen spullen kosten moet betalen. Volledig contra tot wat er continue verteld was gaf ik al aan dat dit onzin is. Plotseling krabbelde ze terug en kwam ze met de optie van een bezwaarschrift. Allemaal leuk en aardig, weer brieven schrijven en 6 maanden wachten op een reactie.

Het lijkt wel alsof het expres moeilijk gemaakt wordt. Betaal verdomme al €200 verzendkosten en kan nog overal achteraan. Nu komt het pakket natuurlijk ook niet aan op eigen adres omdat er niet aan de deur betaald kan worden. Zojuist melding ontvangen dat mijn pakket bij het Postkantoor moet zijn. Kom ik net aan, blijkt dat ook niet het geval te zijn. Niks te bekennen, echt waar.. stik erin.

Eens fatsoenlijk hun werk doen en mijn kosten terugbetalen

Geachte heer/mevrouw Sloeserwij,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over uw retour goederen. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Helaas hebben wij van u te weinig informatie ontvangen om uw melding direct in behandeling te kunnen nemen. Om u zo goed en snel mogelijk van dienst te kunnen zijn ontvangen wij graag alsnog de volgende informatie:

* De barcode van de zending.

Jimetics
    Barcode
    3SEPGE4006064

Referentie
    EZ165793412US
    Geachte heer, mevrouw Sloeserwij,

Bedankt voor uw reactie en aanvullende informatie. Ik begrijp dat u erg teleurgesteld bent over de gang van zaken. Graag reageer ik op uw bericht.

Aan de hand van de door u meegestuurde code heb ik de status gecontroleerd. Volgens mijn informatie heeft u de zending inmiddels kunnen afhalen bij de PostNL locatie. Indien u van mening bent dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht kunt u bezwaar indienen. Ik kan me voorstellen dat u hier niet op zit te wachten, echter is bezwaar indienen het enige wat ik u op dit moment kan adviseren. Een eventueel bezwaar kan alleen worden gemaakt voor de belastingen zoals bijvoorbeeld invoerrechten, BTW en accijns. Dat geldt niet voor afhandelingskosten: dit zijn geen belastingen, maar de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor onder andere het doen van de douane aangifte, administratie, opslag, etcetera.

U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs en een toelichting mee, waaruit blijkt dat de ksoten onterecht in rekening zijn gebracht. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Houdt u daarbij alstublieft rekening met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, vragen wij u contact op te nemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl