Opgelost door POSTNL: onterechte invoer heffing

cor

Ik heb in China twee kooldraad gloei lampen aan geschaft voor de prijs van 13,11€
met gratis verzending.
Bij het bezorgen van het pakketje was ik niet thuis en zag ik tot mijn verbazing dat ik 24,55€ rembours kosten moest voldoen hier over gebeld 45 cent per gesprek plus kosten zonder enig gewenst resultaat.
hierop naar het post kantoor geweest en het pakket geweigerd volgens het schrijven wat bij het pakketje zat had een of andere post medewerker wel besloten dat deze gloeilampen 55€ waard zouden zijn en daarop deze rekening bijgevoegd .
Ook stond er op het formulier dat het pakketje een afmeting zou hebben van ongeveer 40x30x20 cm met een volume inhoud van 9 liter en een gewicht van 800 gram.
In werkelijkheid was het pakje nog niet een s de helft van grot met hooguit een volume inhoud van 3 liter , en 800 gram voor twee gloeilampen een doosje karton en wat piep schuim lijkt mij erg veel.
Op de pak bon kon iedereen met enig lees vermogen en een juiste bril lezen dat dit een waarde had van 13,11 € en dat dit om Edison bulp lampen ging die ook in Nederland momenteel te koop zijn hier en daar voor rond de 7 € maar dan zou er nog verzend kosten bij komen .
vandaar dat China goed koper was . Mijn vraag is kan dit zo maar dat de post eigen regeltjes gaat stellen en de consument probeert een poot uit te draaien.

Houden aan de regels die iedereen kan vinden op de website van de belasting dienst hier in staat duidelijk kost het meer dan 22 € dan bent U btw verschuldigd plus afhandeling kosten.
En het heeft weinig nut dat je met de klanten service kan bellen maar dat ze dus niets in kunnen zien waarop een en ander gebaseerd zou moeten zijn ik kreeg van hun ook het advies om het pakket e weigeren.

Geachte heer Sitter,

U geeft aan dat voor uw zending onterecht inklaringskosten zijn berekend omdat de waarde van uw zending onder de 22 euro ligt. Ik kan me voorstellen dat u hier niet blij mee bent en begrijp dat u de zending inmiddels geweigerd heeft. Graag geef ik u een toelichting.

De kosten zijn berekend over de waarde die de afzender opgeeft op de douaneverklaring. U betaalt BTW en/of invoerrechten, en inklaringskosten. Omdat u de zending reeds geweigerd heeft, zal het pakket retour gestuurd worden naar de afzender. Mocht u in de toekomst onverhoopt wederom in deze situatie terecht komen, kunt u binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Ik adviseer u in dit geval contact op te nemen met onze klantenservice via http://www.postnl.nl/klantenservice/ voor meer informatie. Voor het ontstane ongemak bied ik u mijn excuses aan.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Tamar
    cor

Op de pakbon stond 18,16$ CAD ofte wel Canada dollars omgerekend 13,11€ dit lijkt met geen mogelijkheid op 55€ plus omschrijving van de inhoud ook klopte de opgegeven maten van het pakketje totaal niet en had ik al gebeld met de klanten service die mij vertelde dat ze geen inzage had in de reden van de verhoging ook zie ik nergens terug hoe de ten onrechte gerekende inklaring kosten terug gehaald zou kunnen worden geen reden tot btw heffing is namelijk ook geen inklaring kosten .
    Geachte heer Sitter,

Ik vind het zeker ook erg vreemd dat deze kosten bij je pakket in rekening zijn gebracht. Excuses voor al het ontstane ongemak. Ik hoop dat het niet nogmaals voorkomt.

Lotte
    PostNL Klantenservice.
    cor
    Dit is in ieder geval een netjes antwoord bedankt hiervoor