Opgelost door POSTNL: Onterechte naheffing porto

R.J.E. Alexander

Ik heb een naheffing porto van €5,52 gekregen omdat ik een pakket heb verstuurd waar volgens PostNL te weinig porto op geplakt heb. Echter: ik heb als particuliere verkoper een pakketzegel voor een 'brievenbuspakket' via bol.com gekocht en deze bij het versturen laten checken op gewicht en afmetingen van mijn pakket. Mijn pakket kon door de pasvorm die de medewerker heeft. Waarom krijg ik dan toch een naheffing?

Volgens mij is de naheffing onterecht, ik heb redelijkerwijs gedaan wat ik kon doen om dat te laten checken. Ik wil deze naheffing niet betalen.

R.J.E. Alexander
    ps: heel mooi dat PostNL aangesloten is op klachtenkompas.nl. Jammer dat op het kaartje met de naheffing zelf niet staat hoe en waar je bezwaar kunt maken tegen de naheffing.
    Geachte heer Alexander,

Uit uw klacht begrijp ik dat u een portokaart heeft ontvangen, welke volgens u onterecht is. Ik krijg n.a.v. uw bericht ook de indruk dat u een juiste conclusie trekt.
    Helaas werkt de betaalcode die u gestuurd heeft niet. Om zeker te zijn dat u de juiste conclusie trekt, en om de betaalcode af te boeken in ons systeem, heb ik echter wel de juiste betaalcode nodig. Ik wil u dan ook vragen om de betaalcode nog een keer te controleren, en deze opnieuw te sturen, zodat ik de klacht kan afhandelen.

Ik hoor graag van u.

Jort
    Klantenservice PostNL
    Ik heb mijn betaalcode gecorrigeerd. H11.151015.000041
    Geachte heer/mevrouw Alexander,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding is mij duidelijk geworden dat u een betaalverzoek voor portokosten heeft ontvangen. Uit de door u meegezonden code blijkt dat het betaalverzoek onterecht aan u is verzonden. Mijn excuses hiervoor.

U hoeft niet te betalen. Kunt u de portokaart (zonder sticker) aan ons retourneren via de oranje brievenbus? Graag met de aantekening ‘Afgeboekt i.o.m. klantenservice’ en de datum van vandaag. Het betaalverzoek zal dan in uw geval vervallen.

Sven
    PostNL
    R.J.E. Alexander
    Fijn dat dit zo kan. Ik hoop dat mijn suggestie voor verbetering wordt meegenomen (nl: aangeven op de porto-brief hoe je in beroep kunt gaan tegen een opgelegde boete)