Opgelost door POSTNL: Onterechte naheffing portokosten

R.S. Storm

Goedemorgen,
Ik ontving een naheffing voor een brievenbuspakje. (U11.170426.300888)

Het gaat om een envelop, gefrankeerd met postzegels.

Ik wil bezwaar maken tegen de naheffing van 4.68 en ben niet van plan te betalen.

Dit op basis van 2 gronden:
-U stelt dat u naheffingen indien mogelijk bij de afzender in rekening brengt indien bekend. De afzender staat er gewoon op: 6708LM-130

- het gaat om een ruime envelop met een T-shirt. Volgens uw meting was de envelop 42mm dik. Volgens uw normen mag een brievenbuspakje 35mm dik zijn. Mogelijk is het T-shirt tijdens het vervoer een beetje gezakt wat dan mogelijk heeft geresulteerd in een verdikking van 7mm. Dit was geen probleem aangezien het pakje zonder problemen of proppen eerst in de oranje brievenbus paste en vervolgens gewoon bij ons in de brievenbus is bezorgd.

Ik vraag u dan ook deze naheffing in te trekken, mocht u dat niet willen. Zou u dan de afzender willen benaderen conform uw eigen richtlijnen?

Intrekken naheffing portokosten of naheffing bij de afzender

Geachte heer Storm,

In de eerste plaats wil ik u bedanken voor uw bericht. Wat ik hieruit opmaak is dat uw vrouw een portokaart heeft ontvangen en dat u beiden het hier niet mee eens bent.

Inmiddels heb ik naar de details van de strafport kunnen kijken en ben ik het met u eens dat deze niet verzonden had mogen worden. Dit exact met de redenen die u in uw bericht omschrijft. U bent de ontvanger en zou dus niets aan eventuele onderfrankering kunnen doen, en het pakje is inderdaad iets gaan opbollen tijdens de sortering.

Wat ik daarom voor u heb gedaan is de portokaart afgeboekt. Dit betekent dat uw vrouw deze niet hoeft te betalen en dat u de kaart bij het oud papier mag doen. De zaak is hiermee verder afgehandeld.

Robin
    PostNL

R.S. Storm
De naheffing is ingetrokken. Naheffing was, waarschijnlijk geautomatiseerd, opgelegd. Dan gaat er weleens wat mis, kan gebeuren. Postnl heeft correct gereageerd op mijn (terechte) bezwaren.