Klacht POSTNL: Oproep aan PostNL: maak de app voor pakketten waterdicht; tot die tijd niet-thuis kaartjes bezorgen

Caroline

Twee weken geleden een pakket met een levertijd van 2-3 weken via Amazon.nl besteld dat uit het buitenland (wel binnen de EU) moest komen. Gisteren gekeken of er al iets aan zat te komen met de T&T code die Amazon had geleverd. Toen bleek volgens de T&T geschiedenis dat de bezorger anderhalve week terug al twee keer aan de deur is geweest en dat het pakketje inmiddels vanaf het pick-up point retour afzender was gestuurd. Op Amazon.nl stond nog steeds dat de levering tussen 21 juni en 4 juli zou plaats gaan vinden. Geen melding in de PostNL app van de pogingen om af te leveren en ook geen kaartjes in de bus. Volgens de klachtenlijn van PostNL is er niets meer aan te doen, het is niet meer te onderscheppen als het eenmaal retour gaat. Het gaat retour naar een adres in Belgie (vreemd, aangezien het volgens Amazon.nl uit een heel ander land kwam). Uiteraard contact opgenomen met de verzender (via Amazon.nl, nog geen contact gehad). Uit contact met PostNL bleek dat zij op de hoogte zijn van het probleem dat niet alles in de app komt te staan: bijvoorbeeld wanneer de afzender geen emailadres invult. Desondanks worden vanaf 1 juli sowieso alle papieren niet-thuis briefjes afgeschaft. Dus: wees alert wanneer je iets hebt besteld en het komt (mogelijk) via PostNL, houd zelf de T&T in de gaten, want de app laat niet alle pakketjes zien. Dit is uiteraard geen oplossing voor pakketjes waarvan je uberhaupt niet wist dat ze zouden komen.

1. bij voorkeur het pakketje bezorgen, maar ik heb begrepen dat PostNL geen verantwoordelijkheid wil nemen (volgens de voorwaarden) en dat ik de verzender moet aanspreken.
2. doorgaan met het in de bus doen van niet-thuis berichten of op een andere manier op het adres een notificatie achterlaten dat er een bezorgpoging is gedaan totdat de app naar behoren functioneert (bijvoorbeeld dat de verzender verplicht het emailadres moet invullen, of dat er op een andere manier een seintje naar het bezorgadres gaat).

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de PostNL-app. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Wat vervelend om te lezen dat u geen bericht heeft gehad over uw pakket in de PostNL-app. Mijn excuses hiervoor. Van uw melding heb ik een registratie gemaakt, zodat we dit proces kunnen verbeteren. Voor wat betreft uw pakket kan ik niets anders voor u doen dan u doorverwijzen naar de afzender voor een passende oplossing.