Klacht POSTNL: Pakket blijft maar wachten in PostNL Pakketten Internationaal Sorteercentrum

P. van den Brink

Ik heb een pakketje uit HongKong via EMS laten verschepen omdat een snelle toezending essentieel is. Op 1 maart 2013 is de status Netherlands Arrived and is being processed en ook op 1 maart 2013 Netherlands Pending customs inspection. Die status verandert niet en we zijn inmiddels 4 dagen verder. Een ander item uit HongKong via FedEx een dag later laten verschene en dat heb ik gisteren ontvangen. EMS is dus geen echte courierservice. Het EMS item nummer is EA135655341HK. Vandaag gebeld met PostNL klantenservice op 0900-0570. Men wist mij mijn 3S nummer te vertellen, dat is 3SEPGE2802758 en dat het pakket inderdaad 1 maart binnengekomen is. Men vertelde mij ook dat het bij de Douane ligt, terwijl de Douane aangeeft dat zij nooit pakketten onder hun hoede hebben. Als ik mijn pakket zoek op Postnl.nl dan wordt aangegeven dat het pakket dus bij PostNL Pakketten Internationaal Sorteercentrum ligt. Mijn klacht is dat dit voor een spoedzending te lang op zich laat wachten.

Per omgaande de zending afhandelen en afleveren op het bezorgadres.

Geachte heer/mevrouw van den Brink,Hartelijk dank voor uw reactie, U geeft aan dat een aan u verzonden pakket nog steeds bij inklaring ligt. Omdat onze afdeling inklaring moet bepalen of er aan uw zending kosten zijn verbonden is er op 6 maart j.l. een brief naar u verstuurd waarin u wordt gegevraagd gegevens in te vullen met betrekking tot deze zending. Zodra deze brief terug is ontvangen, wordt uw pakket verder verwerkt.
    Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.Met vriendelijke groet,Iteke
    Geachte mevrouw Iteke,
    Dank u wel voor uw reactie, die is erg duidelijk. Mag ik u hierover misschien het volgende vragen? Dit pakketje betreft een spoedzending, waardoor gekozen is voor EMS als koerier. Wilt u mij daarom toelichten: dit pakketje is op 1 maart in Nederland aangekomen, waarom wordt er dan door PostNL pas op 6 maart actie ondernomen?
    Dank u wel.
    Geachte heer/mevrouw van den Brink, Omdat op het pakket niet duidelijk was aangegeven, wat de waarde/inhoud was, is de afdeling inklaring genoodzaakt deze gegevens op te vragen. Was dit niet het geval geweest, dan was de zending gelijkt verwerkt en had u deze waarschijnlijk nu al in uw bezit. Uiteraard proberen wij uw zending zo spoedig mogelijk verder te verwerken.Met vriendelijke groet,Iteke
    PostNL KLanenservice
    Geachte mevrouw Iteke,
    Fijn dat u zo snel reageert. Ik ben echter teleurgesteld in uw antwoord: u vertelt mij niet waarom er een termijn van vijf (5!) dagen over heen moet gaan voordat er door PostNL actie wordt ondernomen op een spoedzending. Daarbij: op of in het pakket bevindt zich de invoice die beschrijft wat de waarde en inhoud van het pakketje is. Deze invoice bezit ik ook en stuur ik graag via de e-mail aan u op om de zaken te bespoedigen, want het formulier heb ik nog niet ontvangen.
    Geachte heer/mevrouw van den Brink, Zoals ik in ons telefoongesprek heb aangegeven kan ik aan de afhandeltermijn van PostNL met betrekking tot het inklaring van uw pakket niets veranderen.
    Ik wil u namens PostNL excuses aanbieden voor het onstane ongemak en hoop u in de toekomst beter van dienst te zijn.Met vriendelijke groet,Iteke
    PostNL KLantenservice
    Geachte mevrouw Iteke,
    Ik stel het erg op prijs dat u de moeite heeft genomen om mij telefonisch te contacten en uitleg te verschaffen. Mijn leverancier geeft echter aan: "EMS requires customers to put the invoice in a plastic bay and using wrapping tape to stick it on outside the package. Invoice cannot put inside the package. We wrapped the plastic bay around the package so it couldn't be lost." De invoice beschrijft de waarde en inhoud. Ik wil dat u nu deze zaak escaleert binnen PostNL.
    Geachte heer van den Brink,Hartelijk dank voor uw reactie. De collegae van het internationale sorteercentrum hebben u een "verzoek tot informatie" bericht doen toekomen met het verzoek deze ingevuld aan hen te retourneren.Wanneer u aan dit verzoek voldoet, kunnen zij hun werk voortzetten. De door de afzender toegevoegde invoice kan of bijvoorbeeld onduidelijk zijn ingevuld, of wellicht beschadigd zijn geraakt tijdens het vervoerproces naar Nederland.Ons advies is dat u het "verzoek tot informatie" bericht van de collegae invult en retour stuurt zodat zij de zending verder kunnen verwerken.In de veronderstelling u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Frouktje
    Geachte mevrouw Frouktje,
    Het "verzoek tot informatie" heb ik vrijdag 8 maart ontvangen, direct ingevuld en per omgaande verstuurd -- inclusief de factuur.
    Geachte heer van den Brink,Volgens mijn gegevens is uw zending inmiddels bij u afgeleverd.
    Ik wil daarom vragen deze melding op afgehandeld te zetten.
    Alvast bedankt voor uw medewerking.Met vriendelijke groet,Iteke
    PostNL Webcare
    Geachte mevrouw Iteke,
    Inderdaad het pakketje is gisteren afgeleverd. Ik heb nu echter gezien dat de inhoud en waarde duidelijk aangegeven is op de EMS bon en dat de invoice in een plastic zakje op het pakket bevestigd is. Waarom ik een "verzoek tot informatie" heb moeten invullen is mij onduidelijk. Ik ga dan ook bezwaar aantekenen tegen de in rekening gebrachte inklaringskosten. Voor mij dus nooit meer EMS.
    Geachte heer van den Brink,Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik geen inzage in de procedures van de afdeling inklaring .Hoewel het ons spijt is het uw goed recht voor een andere vervoerder te kiezen.
    Omdat ik helaas verder niets meer voor u kan betekenen , wil ik u vragen de melding op afgehandeld te zetten.Met vriendelijke groet,Iteke
    PostNL Webcare
    P. van den Brink
    Inmiddels heb ik schriftelijk bezwaar aangetekend tegen de in rekening gebrachte inklaringskosten en heb ik mijn leverancier verzocht geen gebruik meer te maken van EMS.