Klacht POSTNL: Pakket niet bezorgd en daarom weer teruggestuurd naar leverancier in China

Joost Janssen

Een pakje van Aliexpress uit China zou door Post NL bij mij thuis bezorgd worden. Volgens het track & trace systeem van Post NL was het pakje onbestelbaar. Ik weet zeker dat de bezorger geen poging heeft gedaan om het pakje bij mij thuis af te leveren. Althans niet de moeite heeft genomen kaartjes achter te laten van zijn bezorgpoging. Volgens de Post NL website doet de bezorger 2 keer een poging om een pakje te bezorgen. Waarschijnlijk heeft de bezorger het pakje rechtstreeks bij het afhaalpunt bij de COOP in Eemnes bezorgd zonder dat ik hiervan op de hoogte was. Het pakket heeft daar daarom zo lang gelegen dat het weer terug gestuurd is naar de leverancier in China. Toen ik de klantenservice belde van Post NL (op chat wordt niet gereageerd) was de dame die me te woord stond zeer meelevend en zou mijn klacht indienen. Toen ik vroeg of er terugkoppeling zou komen gaf zij aan dat dat niet zou gebeuren en klachten alleen intern behandel worden? Goede klachtenprocedure Post NL. Er gaat zoveel mis in Eemnes dat ze er bij het afhaalpunt zelf over klagen. Ik hoop voor Post NL dat het een lokaal probleem is.

Ik wil dat de bezorger van Post NL laat weten middels een volledig ingevuld kaartje laat weten dat hij / zij geweest is. Vaak krijg ik ook half onleesbaar ingevulde kaartjes waarin de bezorger alleen maar laat weten dat hij / zij langsgeweest is. Ik begrijp dat er steeds meer gevraagd wordt van bezorgers en de werkdruk alleen maar toeneemt. Echter waarom gaat het wel goed bij concurrenten van Post NL. Dan betaal ik liever iets meer.

Geachte heer Janssen,

Hartelijk bedankt voor uw bericht. Ik vind het kwalijk om te vernemen dat u uw pakket bent misgelopen doordat er geen kennisgeving op uw adres is achtergelaten. Mijn excuses hiervoor.

Aan de hand van mijn administratie heb ik inderdaad vernomen dat er een klacht voor u is opgemaakt en dat dit inmiddels is besproken met de bezorger.

U hoort natuurlijk altijd een briefje van de bezorger te ontvangen, maar ik heb nog wel een tip voor u als u vaker pakketten uit het buitenland ontvangt, dan kunt u via deze website nakijken of de zending al in Nederland is en dan kunt u ook de Nederlandse barcode alvast zien en de zending in de gaten houden.
    Dit is de website; https://www.internationalparceltracking.com/Default.aspx#/search

U kunt dan als land Nederland kiezen en uw postcode invoeren en in plaats van de 3S code kunt u dan de buitenlandse code invoeren. Als het pakket in Nederland is verwerkt en aangekomen dan zult u status informatie zien en de Nederlandse barcode. Als dit nog niet het geval is, dan is het pakket er nog niet en kunt u het een paar dagen later eventueel weer een proberen.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet

Joost Janssen
    Ik vind het raar dat de verantwoordelijkheid min of meer nu weer bij de klant wordt gelegd terwijl het traceertraject ongelooflijk ontransparant is met traceer, bar, 3S en andere codes. “Had je maar moeten kijken” De traceercodes die de leverancier in China wordt geboden zijn vaak onbetrouwbaar en in strijd met die van POSTNL. Waarschijnlijk zie ik mijn pakje en geld nooit meer terug door een fout van POSTNL die wordt toegegeven. Zij wil echter niet voor de schade opdraaien?
    Geachte heer Jansen,

Ik wilde u enkel uitleggen hoe u eventuele toekomstige pakketten zelf kunt traceren en in de gaten kunt houden. U hoort natuurlijk bericht te ontvangen en daarom is hier een klacht over opgemaakt. PostNL is echter niet aansprakelijk voor gevolgschade. Alleen de afzender kan restitutie aanvragen voor de verzendkosten bij zijn of haar lokale postdienst wanneer er iets mis is gegaan. Dit is internationaal zo afgesproken.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet