Klacht POSTNL: Pakket niet bezorgd op juiste adres, PostNL-bezorger ontkent dit.

Bornia

Pakket niet bezorgd.
Ik woon in en pand waarin teven een notariskantoor is gevestigd. Het pand heeft herkenbare brievenbussen aan de gevel en tevens een pakketbus van het notariskantoor aan de straat. Een voor mij bestemd pakket werd als 'afgeleverd' gemeld terwijl ik niets ontvangen had. Navraag bij mijn buren, waaronder het notariskantoor, leverde ook niets op. Inmiddels had ik eenklacht ingediend bij PostNL, maar uit de chatsessie bleek mij dat ik gen klant was, maar de verzender van het pakket. Later die dag bleek dat de bezorger het pakket, zonder kennelijk op de naam van de geadresseerde te letten, het in de eerste de beste bus had gemikt, de bus die wat parkeren betreft het dichtst bij de rijbaan stond. Het was de pakketbus van het notariskantoor.
Via de verzender kreeg ik achteraf bericht dat de bezorger doodleuk verklaarde dat hij het pakket had afgeleverd in de juiste bus. Dit heet liegen in gewonemensentaal. Wat mij stoort is dat de bezorger liegt over wat hij doet en dat PostNL formeel de klacht in behandeling neemt, maar vervolgens alleen de verklaring van de bezorger als feit daarin meeneemt. Als je toch niet van plan bent ook de argumenten van de ander te horen hoef je ook geen klachtenbehandeling toe te passen. Het is windowdressing, meer niet.

PostNL zou op zijn minst ook aandacht moeten schenken aan het verhaal van de ontvanger van een pakket en niet alleen contact hebben met 'hun klant', de verzender.

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een pakket niet heeft ontvangen. Ik kan me voorstellen dat dit erg teleurstellend is. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

De reden dat wij u doorverwijzen naar de afzender, is omdat de afzender onze opdrachtgever is en ons betaald heeft voor de verzending. Dat maakt de afzender onze klant, en omdat u de afzender betaald heeft, bent u de klant van de afzender. In dit geval kunt u de afzender aanspreken over het feit dat u nu niet gekregen heeft waarvoor u betaald heeft, en de afzender kan ons aanspreken over het feit dat hij ons betaald heeft voor een service die wij nu niet geleverd hebben. Zodra de afzender contact met onze zakelijke klantenservice opneemt, dan zetten wij een bericht (tevens een klacht) uit naar de betrokken bezorger om te vragen waar hij of zij dit pakket bezorgd heeft.

Bornia
Er is helemaal niet inhoudelijk gereageerd op mijn klacht. Het verhaal dat wordt geschreven had ik al eens gehoord van PostNL; het ging over de relatie klant/opdrachtgever. Dat hele stuk had ik notabene zelf in mijn klacht verwoord. Waar het mij om ging -en dat PostNL helemaal niet op in- is dat de bezorger het pakket in een ongenummerde en naamloze bus heeft gestopt die bij een kantoor hoort dat in hetzelfde pand is gevestigd terwijl de brievenbussen van de overige bewoners overduidelijk -met naam- zichtbaar zijn. De bezorger pikte uit gemakzucht de eerste de beste bus uit zonder te kijken of deze genummerd was (nee dus) of van een naam voorzien (ook niet). Wat ik vervolgens als 'antwoord' krijg is een formeel praatje over verantwoordelijkheden wat ik al eerder had gehoord. Uiteindelijk is het pakket boven water gekomen, maar niet dankzij PostNL. De luie bezorger doet het volgende keer weer op dezelfde wijze omdat hij niet is aangesproken op zijn gemakzucht.