Klacht POSTNL: Pakket niet ontvangen door foute bezorging?

A.C.S. Breuseker

Dure wedstrijd-zwemvliezen besteld in buitenland. Pakket niet ontvangen. Zou volgens PostNL bezorgd zijn op een verkeerd huisnummer in onze wijk. Op een print van de afzender staat het juiste huisnummer, op een print van PostNL (tracing and tracking) staat een verkeerd huisnummer. Op deze print staat wanneer, waar en hoe laat het pakket is bezorgd inclusief een handtekening van de ontvanger. De bewoners aldaar weten echter van niets en hebben niets ontvangen. PostNL vroeg vervolgens de afzender op de hoogte te brengen zodat deze volgens internationaal postverdrag een schadeclaim zou kunnen indienen bij de buitenlandse postorganisatie aldaar. Na een jaar mailen met de afzender is hier niets van terecht gekomen. Zeer merkwaardig: is PostNL hier zelf niet in gebreke gebleven? Ik vermoed dat veel mensen in een dergelijke situatie het erbij laten zitten en PostNL vervolgens in het geval van fouten geen schadevergoeding hoeft te betalen. Past dat bij de bedrijfsstrategie: toonaangevende bezorger, sterk klantgericht, mensen centraal?

Schadevergoeding

Geachte heer, mevrouw Breuseker,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Het spijt me dat u dit pakket nooit heeft ontvangen. Het is internationaal zo afgesproken dat alleen de afzender een uitgebreid onderzoek kan laten instellen bij zijn of haar lokale postdienst wanneer een pakket niet aankomt bij de geadresseerde. Alleen de afzender kan vervolgens in aanmerking komen voor een eventuele vergoeding. Als geadresseerde heeft u een overeenkomst met de afzender. Ik hoop dat u er samen met de afzender nog uit kunt komen.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet