Opgelost door POSTNL: Porto-berichten ontvangen, maar niet controleerbaar

neda

Wij hebben twee betalingsherinneringen (gedateerd 06-01-2014) voor onvoldoende frankering ontvangen, maar op de website www.postnl.nl/betalen kunnen we niet vinden om welke poststukken het gaat, ook niet als we onze eigen postcode ingeven. Wij versturen als klein verzendbedrijf vrijwel dagelijks post en zijn zelf altijd zeer precies in het (voldoende) frankeren. Daarom willen wij ook graag weten wat er mis is gegaan. Het is overigens ook niet duidelijk of het gaat om post die wij zelf verstuurd hebben of post die wij ontvangen hebben. Dat wij zouden moeten betalen wanneer de afzender onvoldoende gefrankeerd heeft lijkt ons overigens ook onterecht. In welke andere situatie krijgt iemand een boete / sanctie voor wat iemand anders fout heeft gedaan?

Post NL zou er verstandig aan doen om te werken aan een heldere sanctie-afwerking. Het moet duidelijk zijn op grond van welk poststuk en op basis van welk feit iemand een sanctie opgelegd krijgt. Allereerst zou Post NL daarom een scheiding moeten maken tussen een sanctie die iemand opgelegd krijgt vanwege 'verzonden post' of een sanctie die iemand opgelegd krijgt vanwege 'ontvangen post'. Daarnaast moeten de gegevens van het poststuk zoveel mogelijk vermeld worden (adressering, afzender, gewicht, oorspronkelijke frankering versus noodzakelijke frankering, enz.) Wanneer de ontvanger van het sanctiebericht tevens ontvanger van het poststuk geweest is moet hem of haar ook duidelijk gemaakt worden in het sanctiebericht op grond van welk argument hem of haar de sanctie wordt opgelegd, en niet aan de afzender. Daarbij mogen fouten van de afzender niet op de ontvanger verhaald worden. In ons specifieke geval zou ik willen voorstellen dat de sanctie kwijtgescholden wordt.

Geachte mevrouw Dansen,Uit uw bericht begrijp ik dat u twee portokaarten heeft ontvangen, maar dat u volgens uzelf de post altijd juist frankeert. Ik snap dat het dan vervelend is om toch portokaarten te ontvangen. Graag geef ik u hier meer duidelijkheid over.De eerste brief behorende bij portokaart D01.131217.003825 is een brief van 9 gram die verzonden is naar Adriano Toti in Florence, Italië. Deze brief was niet gefrankeerd, terwijl op een brief van 9 gram naar Italië voor € 0,96 gefrankeerd moet worden (2013).De tweede brief, behorende bij portokaart D01.131217.002721 is een brief van 9 gram die verzonden is naar Robert Miller en Christine Waaijenberg in Riverside, Californië. Deze had met één euro gefrankeerd moeten worden (2013). Boven op beide portokaarten komen dan nog de administratiekosten.Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,
    Gerie
    Geachte mevrouw (Gerie),
    Dank voor de toelichting. Fijn dat we nu weten om welke zendingen het gaat. Vermoedelijk zijn de twee kerstkaarten voor het buitenland tussen de reeds gefrankeerde terecht gekomen. Jammer is dat Post NL zijn klanten de indruk geeft online na te kunnen gaan om welke post het gaat. Het systeem van Post NL heeft de gegevens echter wel opgeslagen. Verzoek om het systeem zodanig te verbeteren dat de klant echt na kan gaan om welke post het gaat. Bij voorbaat dank!