Klacht POSTNL: Portokosten niet in verhouding

Linda van Balsfoort-Dekkers

Vandaag 30 juli op de deurmat 2 verzoeken tot betaling van te weinig gefrankeerde kaarten. Op een foto zien we om welke enveloppen het gaat maar geen idee van wie deze kaarten afkomen welke op 25 of 26 juli al binnen zijn gekomen! Geen mogelijkheid tot weigering van de post maar wel het verzoek tot betaling van 2x 1.62! Op 1 kaart is 10 ct te weinig gefrankeerd op de andere 54 ct te weinig.
Dus 64 ct te weinig waarvoor 3,24 betaalt moet worden. Dat is 5x het tekort; dit is absoluut niet in verhouding! Daarnaast wordt mijn post (kaart+postzegel) die niet op de plaats van bestemming komt ook niet vergoed door Post NL en bij te veel gefrankeerde post komt er ook geen bedrag op mijn rekening terecht!

Daarbij begrijp ik dat er (administratie) kosten gemaakt worden (aangezien er een grote kleurenkaart van dik formaat wordt toegezonden met daarop een stickervel.... Kan vast goedkoper!!) maar voor 10 ct tekort portokosten ontvangen van 1,62 is echt zot!

Het zou beter zijn de post pas toe te sturen als iemand heeft aangegeven de kosten op zich te nemen. Op de huidige manier heeft de consument geen keus.

Of op de desbetreffende envelop die te weinig is gefrankeerd deze melding maken, dan kun je hem nog weigeren/ retourneren. Dan heeft de ontvanger tenminste wel een keus.

Beide is te laat voor mij.
Aangezien beide kaarten wel degelijk gefrankeerd zijn, is dit tekort niet bewust ontstaan, net zoals de werknemers niet bewust post zoek maken.
Het gaat om 64ct waarvoor nu al te veel kosten zijn gemaakt door het versturen van de (veel te dure) portokaarten en de tijd die er nu in gestoken is, jammer....

Oplossing voor mij;
64ct betaal ik graag. Ik heb tenslotte de post ook mogen ontvangen. Overige kosten zijn niet in verhouding en daarvoor wil ik verzoeken ze niet in rekening te brengen.

Geachte mevrouw van Balsfoort-Dekkers,Bedankt voor uw bericht op deze website. Ik kan me voorstellen, dat het niet prettig is om als geadresseerde portokaarten te ontvangen. Graag geef ik u een toelichting. Als post onvoldoende postzegels bevat, dan sturen we een portokaart naar de afzender. Dit kan alleen als die zijn of haar adres op de voorkant van de envelop heeft geschreven. Alleen de voorkant van de envelop wordt gescand door de scanapparatuur. Helaas hebben we in uw geval geen adres van de afzender gevonden. Omdat we toch een dienst hebben geleverd, namelijk het bezorgen van de kaarten, vragen we aan u om alsnog de portokosten te voldoen. U bent natuurlijk niet verplicht om dit te betalen, want u mag portokosten weigeren zolang de brief ongeopend is. Houdt u het poststuk, dan betaalt u de portokosten door het bedrag in postzegels te plakken op de portokaart of via een automatische incasso op www.postnl.nl/betalen. Op deze website kunt u ook het betreffende poststuk bekijken. We schrijven het bedrag dan aan het einde van de maand af.Uw suggestie heb ik intern doorgegeven om te bekijken of we onze dienstverlening in de toekomst kunnen verbeteren.Met vriendelijke groet,Annet
    Linda van Balsfoort-Dekkers
    Dank voor uw reactie. Echter komt u niet met een oplossing noch reageert u op mijn klacht.
    Ik begrijp de handelswijze deze staat eveneens duidelijk omschreven op de kaart en uw site, maar ik begrijp de gemaakte kosten vanuit uw kant niet en daar reageert u niet op.
    Daarnaast geeft u aan dat de post ongeopend geweigerd kan worden. Deze optie, zoals u al kon lezen, heb ik niet gekregen aangezien de post dagen eerder was bezorgd dan de portokaarten.
    Geachte mevrouw van Balsfoort-Dekkers,Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp heel goed dat het niet prettig is om portokosten te ontvangen. We zullen ook altijd ons best doen om deze portokosten naar de afzender te sturen helaas is dit in uw geval niet mogelijk geweest.Normaal gesproken ontvangt u een portokaart op dezelfde dag als de brief waar hij bij hoort. Het kan bij uitzondering voorkomen dat de portokaart eerder of later wordt verstuurd, waardoor u deze niet op dezelfde dag als de brief ontvangt. Mijn excuses dat dit verwarring heeft veroorzaakt.Wanneer u een portokaart niet betaalt, dan volgt er een herinnering. Wij ondernemen daarna geen verdere stappen omdat we er vanuit gaan dat u de redelijkheid inziet van betaling voor een geleverde dienst (in dit geval de bezorging van een brief). Wel behouden wij ons het recht gepaste maatregelen te nemen wanneer er structureel en opzettelijk misbruik wordt gemaakt van dit vertrouwen.Recente informatie omtrent portokosten en hoe deze worden berekend kunt u hier vinden:http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=portokostenMet vriendelijke groet,Annet