Klacht POSTNL: Post NL weet niet hoe je Amerikaanse adressen noteert

Bussie

Pakketten versturen buiten de EU kan tegenwoordig niet meer bij servicepunten, zoals de Primera of Bruna. Ze nemen daar alleen het pakket in, maar je moet zelf voor alles zorgen op de internetpagina van Post NL. Tot zover begrijpelijk en voor mij geen probleem (voor ouderen en computer-analfabeten waarschijnlijk wél).

Nu komt-ie: als je alles keurig invult voor een pakket naar de USA rangschikt het algoritme de huisnummers achter de straatnaam en de postcode vóór de naam van de stad. Alsof het om een Nederlandse aangelegenheid gaat.

In de USA gaat dat voor ernstige vertraging zorgen, want zij zetten het huisnummer vooraan en de postcode áchter de plaatsnaam. Je pakket wordt dus opzij gelegd. Wekenlang, totdat iemand onderzoek gaat doen naar de werkelijke adressering.

Post NL zou hier toch van geleerd moeten hebben, want als post uit het buitenland naar Nederland maar één lettertje of cijfertje fout gepositioneerd heeft... nou dan moet je ze horen! Twintig correctiestickers erover en veel vertraging. Als die post al niet gewoon teruggestuurd wordt.

Hoe is dit te rijmen, dames en heren van Post NL?

Het algoritme binnen "direct pakket versturen" veranderen.
Poststuk CL154910339NL, nota bene een aangetekend en verzekerd pakket, is volgens track & trace geleverd op het adres. Niets is minder waar. De geadresseerde weet van niets. Het wordt van kwaad tot erger.

Hartelijk dank voor uw bericht op klachtenkompas. Omdat ik u telefonisch niet kan bereiken informeer ik u op deze wijze. In uw schijven geeft u aan dat u de opbouw van een online adreslabel niet kunt veranderen naar een buitenlandse adressering. Ik kan mij voorstellen dat dit tot frustratie leid en bied u dan ook mijn excuses aan.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om deze te wijzigen inderdaad. Ik heb wel gelijk naar aanleiding van uw melding een bericht doorgezonden, met het verzoek om deze aanpassingen wel te kunnen maken in de toekomst.

Hopelijk wordt dit snel doorgevoerd en kunt u op deze wijze weer makkelijker een verzendlabel aanmaken voor pakketten naar het buitenland. Helaas is dit niet van vandaag op morgen veranderd dus kan ik dit voor dit recente pakket niet inregelen. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.