Klacht POSTNL: Post.nl-bezorger belt niet aan voor een pakket; loopt meteen naar de buren.

M.H. van Raay

Ik verwacht een pakketje. 2018-05-15: Post.nl-busje stopt voor de deur; ik loop naar de gang. Ik zie dat er iemand het pad opkomt, maar niet helemaal tot aan de deur. Hij loopt weer weg. Even later duwt de bezorger een "We hebben u gemist"-bon door de brievenbus. Ik doe de deur open en zeg tegen de bezorger: "Druk eens op de bel". Hij sputtert tegen. "Druk eens op de bel!". Hij duwt op de bel en het ding maakt een takkenherrie. Hij sputtert weer tegen: "Ik heb de bel wel gehoord". Ik: "Nee, dat heb je niet, want ik stond achter de deur en ik heb hem niét gehoord".

Nu moet ik naar de buren om mijn pakket op te halen, omdat de bezorger te lui was om aan te bellen. Het was een jongeman van in de twintig, onverzorgd uiterlijk en duidelijk niet gestikt in zijn eerste leugen. Als ik Post.nl was zou ik zulk personeel niet willen hebben.
Dit is niet de eerste keer dat dit voorgekomen is, dus na de vorige klacht heeft Post.nl de bezorgers niét geïnformeerd dat dit gedrag niet getolereerd wordt.

Aanbellen, een redelijke tijd wachten of er opengedaan wordt en als dat niet gebeurt, dán pas naar de buren lopen. Ik betaal ervoor dat het bij MIJ afgeleverd wordt, niet bij de buren.

Post.nl reageert met:

Geachte heer/mevrouw van Raay, Hartelijk dank voor uw bericht op deze website. Ik begrijp dat het een kwalijke zaak is dat dit pakket niet op de juiste wijze bij u aangeboden is. Voor het ervaren ongemak wil ik u graag mijn excuses aanbieden. Graag reageer ik op uw bericht. De bezorger hoort eerst bij u aan te bellen voor het pakket bij de buren aangeboden mag worden en u een gemist briefje ontvangt. Zou u als reactie op dit bericht de 3S-code van de betreffende zending mee willen sturen, samen met uw e-mailadres? Met behulp van deze informatie is het mogelijk om een klacht in te dienen, zodat de bezorger hier door zijn/haar leidinggevende op aangesproken kan worden. Ondanks dat u aangeeft dat dit eerder is gedaan en dat u nog geen verbetering merkt, is dit wel de manier waarop de bezorger op deze gedrag aangesproken kan worden. Zo kunnen er ook passende maatregelen getroffen worden om de kans op herhaling te verkleinen. Ik zie uw reactie graag tegemoet. Met vriendelijke groet, René PostNL Klantenservice

Mijn reactie:
    Wat is een 3S-code? Er staat op de bon een niet-thuis code: KG27619997.
    Bij het vorige geval van niet-aanbellen hoort de code: KG22200089.
    Bij een nog ouder identiek geval hoort de code: KG12783044.

2018-05-22:

Beste Post.nl, beste René,

"Ik zie uw reactie graag tegemoet", schreef u. Ik zie de uwe ook graag tegemoet - liefst deze week nog. Moet kunnen, toch?
    Geachte heer, mevrouw Van Raay,

Hartelijk dank voor uw reacties en aanvullende informatie. Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Indien u na het plaatsen van uw reactie later een nieuw bericht plaatst, wordt uw melding weer helemaal onderaan geplaatst en begint de looptijd voor het antwoorden vanuit ons weer helemaal opnieuw. Hierdoor ben ik niet eerdere aan de behandeling van uw bericht toegekomen.

Aan de hand van de door u meegestuurde KG-code heb ik de 3S-code kunnen achterhalen. De 3S-code is de Track&Trace code van de zending. Deze staat vermeld op het pakket en krijgt u meestal toegestuurd door de afzender om het pakket te kunnen volgen. Omdat het in dit geval ging om een zending zonder code afkomstig uit het buitenland begrijp ik dat u de Trac&Trace code niet had. Uw klacht over de manier van bezorgen heb ik gemeld bij de leidinggevende van de bezorgafdeling. Hij of zij zal dit verder oppakken en de verantwoordelijke bezorger aanspreken. Mochten er passende maatregelen getroffen moeten worden dan zal de leidinggevende daar zijn of haar verantwoordelijkheid in nemen. Over de verdere afhandeling zult u geen persoonlijke reactie meer ontvangen, ik vertrouw erop dat de kwaliteit van de bezorging op uw adres weer op het niveau zal komen wat u van PostNL mag verwachten. Mijn excuses voor de overlast die u van deze situatie heeft ondervonden.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Tamar
    M.H. van Raay

Ik hoop dat het deze keer effect sorteert, want op mijn vorige klachten werd net zo gereageerd en u ziet: toch doet het zich weer voor.
    Ik bestel vaker iets bij dit buitenlandse bedrijf, dus als het nog een keer voorkomt, zal ik het bedrijf adviseren voortaan een andere koerier te kiezen.

M.H. van Raay
Aangeboden oplossing: een ernstig gesprek met de bezorger. Of deze oplossing helpt, zal ik pas over vele maanden weten, dus ik kan op dit moment niet zeggen dat het probleem echt opgelost is.