Klacht POSTNL: PostNL doet te lang over inklaring pakket

sad Niet opgelost
MM van der Donk

Mijn pakket afkomstig van Plaza Japan, verzonden per Japan Post (Standard Air Registered) ligt al sinds 13 december j.l. bij de douane in Den Haag (NLHAGI). Het is inmiddels 12 januari, oftewel 30 dagen later. De douane mag mijn pakket maximaal 30 dagen vasthouden (bron: Belastingdienst), dus mijn klacht gaat over het te lang vasthouden van mijn pakket.

Doordat dit pakket via standaard geregistreerde luchtvracht is verzonden, wordt het afgehandeld door de landelijke postdienst (PostNL in Nederland). De afzender kan hierin niets betekenen; heb al contact gehad met Plaza Japan en zij verwijzen naar PostNL. Hieronder actuele informatie van Japan Post:

12/13/2021 08:15 Arrival at inward office of exchange DEN HAAG INBOUND NETHERLANDS

12/13/2021 08:16 Item presented to import Customs DEN HAAG INBOUND NETHERLANDS

12/13/2021 08:17 Item presented to import Customs DEN HAAG INBOUND NETHERLANDS

12/23/2021 20:31 In Customs DEN HAAG INBOUND NETHERLANDS

Ik wil dat PostNL prioriteit maakt van het inklaren van mijn pakket. Het gaat om verzamelkaarten in een eenvoudig kartonnen doosje. Geen gevaarlijke goederen of andere verdachte zaken. Bedrijven als FedEx kunnen dit binnen 1 werkweek en PostNL laat mijn pakket meer dan 4 weken liggen bij de douane.

Bovendien wil ik gecompenseerd worden voor het overschrijden van de wettelijke termijn voor vasthouden pakketten bij de douane, door op z'n minst de inklaringskosten kwijt te schelden.
PostNL heeft mij gebeld met een privénummer onder werktijd (circa 12:30). Ik kan dus niet opnemen en niet terugbellen. Was fijn geweest als de beller een voicemail had ingesproken met een terugbelnummer. Het blijft een landelijk probleem met dat verplicht inklaren van pakketten. Als consument, particulier, sta je compleet alleen. De buitenlandse verzender zegt "ga maar naar je landelijke postbedrijf" en PostNL zegt "ga maar naar je verzender". Niemand heeft zin, tijd, geld om er werk van te maken. In de tussentijd betaal ik 21% BTW, plus verzendkosten van €15 - €20, plus afhandelingskosten aan een vervoersbedrijf die het niet aan kan. Totaal bijna het dubbele van de verkoopprijs. "Moet je maar EU spullen kopen", zeggen sommigen dan. Maar dan moeten ze in de EU wèl eerst die producten verkopen (en geen import, want dan betaal ik nog veel teveel). Het is een ramp.

Hartelijk dank voor uw bericht op klachtenkompas. Omdat ik u telefonisch niet kan bereiken informeer ik u op deze wijze. In uw melding geeft u aan dat u al geruime tijd wacht op een zending afkomstig uit het buitenland. Ik kan mij voorstellen dat u hier meer over wilt weten en bied u dan ook mijn excuses aan voor het ondervonden ongemak.

Uit mijn gegevens blijkt dat uw zending op de afdeling voor het verwerken van buitenlandse pakketjes ligt. Helaas is de verwerking van uw zending nog niet afgerond waardoor wij hem nog niet kunnen bezorgen.

Wij doen ons uiterste best om uw zending zo snel mogelijk te leveren maar helaas kan ik u hier nog geen datum voor geven.

Daarnaast geeft u aan dat u graag een compensatie wenst voor het langer moeten wachten op uw zending. Hierin adviseer ik u contact te zoeken met de afzender zodat deze dit verzoek voor u kan neerleggen. De afzender is onze opdrachtgever en hiermee de partij om een eventuele schadevergoeding aan te vragen. Nogmaals mijn excuses voor het ondervonden ongemak.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.