Klacht POSTNL: PostNL geeft max afmetingen pakket en houdt zich er zelf niet aan

# 20367
helix

PostNL kent max afmetingen voor pakketten. Zo kennen zij bv een max afm van 100*50*50 (cm) Een plat voorwerp van 100*70 voldoet aan die afmetingen (want past in een doos met betreff max afmetingen (Pythagoras)). Toch wordt dat voorwerp door PostNL geweigerd. Ook als het voorwerp "verbouwd" wordt door aanzet van een driehoek, waardoor een driehoekig voorwerp wordt aangeboden met ribben van 100*50*50 (en een niet-rechthoekszijde van 70 cm), weigert PostNL de ribben als maat te nemen en stelt dat het pakket te groot is "omdat een zijde meer dan 50 cm is".

PostNL dient zioch aan eigen voorwaarden te houden. Alle pakketten die passen in een doos van de max toegestane afmetingen dienen te worden geaccepteerd, want voldoen aan de max afmetingseis, ongeacht of ze nou met doos eromheen worden aangeleverd of zonder doos eromheen.

Geachte Henry Lissaur,Hartelijk dank voor uw melding.Daar mij niet geheel duidelijk is wat het nu precies is dat u ter verzending bij PostNL heeft aangeboden, kan ik u alleen het volgende melden. Voor standaard zendingen binnen Nederland geven wij inderdaad de volgende afmetingen op voor :Formaat en gewicht
    Minimale formaat: 10 x 10 x 1 cm
    Maximale formaat voor zending van 0-10 kg: 100 x 50 x 50 cm
    Maximale formaat voor zending van 10-30 kg: 175 x 78 x 58 cm
    Maximale gewicht: 30 kgEen zending dient daarbij altijd zo verpakt te zijn dat deze in het sorteerproces geen gevaar oplevert voor de veiligheid van onze collegae. Zendingen die niet afdoende zijn verpakt, zouden om die reden dan ook geweigerd kunnen worden.Is uw zending (voor verzending binnen Nederland) met een gewicht van 0-10 kg groter dan 100 x 50 x 50 cm, dan betaalt u het tarief van een pakket 10-30 kg U kunt een zending van 100*70 dus wel bij ons aanbieden(mits goed verpakt) voor verzending echter zult u hiervoor meer dan het standaardtarief van € 6,75 voor moeten betalen.In de veronderstelling u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.Met vriendelijke groet,Frouktje
    helix
    een object met de afmeting 100*70(*0) voldoet aan de voorwaarde dat de maximale afmeting kleiner is dan 100*50*50 en dient dus gewoon geaccepteerd te worden voor dat standaard tarief
    Geachte heer Lissaur,Zoals mijn collega eerder heeft aangegeven wordt bij het aanreiken van een pakket niet gekeken naar de maximale afmeting, maar naar de afmeting van de verschillende zijde (s) Omdat 70cm geen 50 cm is valt uw zending niet onder voorwaarden van een standaard pakket.Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geinformeerd.Met vriendelijke groet,Iteke
    PostNL KLantenservice.
    helix
    Geachte mevrouw,In dat geval kunt u ook geen bos touw van 100 mtr verzenden, omdat er een (maximale) afmeting is van 100 mtr, die duidelijk buiten het door u gestelde maximum valt. Als in de eerste klacht omschreven werd het pakket vervolgens aangeboden met met een aangemonteerde driehoek en voelde PostNL zich vrij om de grotere diagonaal te meten i.p.v. de rechthoekszijden die (ruim) voldeden aan de max afmetingen van 100*50*50
    Geachte heer Lissaur,Indien het bos touw in bijvoorbeeld opgerolde toestand ingepakt kan worden in een doos van maximaal 100*50*50 en niet meer weegt dan 10 kilo mag u deze bij PostNL aanbieden voor verzending tegen een tarief van € 6,75.Met vriendelijke groet,Frouktje
    helix
    Kijk daar zijn we precies waar we willen zijn. Indien dit geldt voor de bos touw die in de betreffende doos past, moet dat mutatis mutandis ook gelden voor andere pakkettten die in de betreffende doos passen. En daar doet PostNL zijn eigen voorwaarden juist geweld aan, door die pakketten te weigeren als standaardpost aan te nemen.