Klacht POSTNL: PostNL heeft ten onrechte douanekosten in rekening gebracht

Klachtnummer
# 319121
Gebruiker
johyko
Datum
3 reacties

Details

De klacht

Op 24 januari jl. is een klein pakje naar mij verstuurd uit de USA. Inhoud: wat oude automaatmuntjes. Aankoopbedrag via Ebay 10 dollar. Portokosten 24,50 dollar. Op de groene douaneplakker staat: inhoud TOKENS (dat zijn dus dit soort penningen) en een totaalbedrag van 34,50 USD. Dat is vrij van invoerrechten. Toch heeft een douane ambtenaar de 34 niet gezien en de inhoud op 50 dollar bepaald, en tokens foutief vertaald naar sierraden (zie bijlage) en dus geheel ten onrechte een bedrag van Euro 21,86 in rekening gebracht. Ik heb dit direkt teruggevraagd en ontving een brief dd 12-02-2018 dat het wel 4 maanden kon duren, en dat er helaas tussentijds geen informatie opgevraagd kon worden. Hun referentie = 04219928 en mijn referentie is 3SEBEL5465037.

De oplossing

zo snel mogelijk de ten onrechte geincasseerde Euro 21,86 aan mij terugbetalen.

3 reacties

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte heer, mevrouw Kooij,

    Hartelijk bedankt voor uw bericht.U heeft een vraag omtrent het bezwaar dat u heeft ingediend voor de douanekosten. Het spijt me dat u hier nog geen bericht over heeft ontvangen.

    Ik heb de melding bekeken en voor zover ik kan zien is er al een bedrag naar u overgemaakt. Dit is overigens een lager bedrag dan dat u heeft aangegeven. Namelijk 8,86 euro. Inklaringskosten worden niet terug betaald. Heeft u dit bedrag op uw rekening ontvangen? Zou u dit na kunnen kijken?

    Ik zie uw reactie graag tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Annet
    PostNL Klantenservice
  2. Auteur
    johyko
    Datum
    Ik zie inderdaad een bedrag van € 8,86 staan op 28/5, maar hiervan heb ik nooit bericht gehad. Overigens, als ten onrechte € 21,86 geheven door een fout van de post of de douane, vind ik dat het hele bedrag terug betaald dient te worden. Als een groot deel van het bedrag achtergehouden wordt dan zie ik dat toch als een vorm van gelegaliseerde diefstal. Het pakje had helemaal niet afgehandeld behoeven te worden.
  3. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Geachte heer/mevrouw Kooij,

    Bedankt voor uw reactie. Ik zie dat er op 12 februari een brief naar u is toegestuurd door één van mijn collega's. Wellicht heeft u deze niet ontvangen, waarvoor mijn excuses.

    Ik zie dat er na aftrek van het bedrag van €8,86 alleen de afhandelingskosten over blijven. De afhandelingskosten zijn de kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor het doen van de douane aangifte, de administratie, opslag en dergelijke. In principe is het niet mogelijk om een verzoek om teruggaaf hier over in te dienen, maar u kunt het altijd proberen omdat in uw geval ook de kosten onterecht zijn berekend. Richt uw verzoek om teruggaaf (binnen 6 weken) aan: PostNL Pakketten tav KR-SCIP Postbus 99180, 8900 NA Leeuwarden. U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke bevestiging van ontvangst. Houd er dus rekening mee dat dit verzoek mogelijk afgewezen kan worden.

    Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze klantenservice: www.postnl.nl/klantenservice

    Met vriendelijke groet,

    Thera
    PostNL


Ook een klacht indienen over POSTNL?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen