Klacht POSTNL: Postnl stuurt pakket naar onbekende afzender in India of VS

wendyhk

Voor de coronacrisis bestelde ik twee producten online, uit het buitenland. De track&trace liet zien dat beide pakketten drie maanden later nog steeds in het land van herkomst waren.
Onlangs kreeg ik ineens een briefkaart van postnl dat er een pakket klaarlag op een afhaalpunt, maar dat ik 17 euro 'inklaringskosten' moest betalen. Ik had dit nog nooit meegemaakt en omdat een van mijn twee bestelde producten maar 7,- euro kostte, vroeg ik aan postnl om welke afzender het ging. Ondanks dat het pakket een track & trace code heeft, kon postnl niet vertellen wie de afzender was. Heel erg vreemd.
Vervolgens was ik enkele dage niet in staat het pakket te checken op het afhaalpunt. Toen ik 8 dagen nadat ik de briefkaart ontving naar het afhaalpunt ging, bleek het pakket al terug gestuurd te zijn! Niet naar een postsorteercentrum, maar naar India of de VS.
Ik weet dus nog altijd niet waar het om ging en ben mijn geld en mijn bestelde pakket kwijt. Postnl geeft weer niet thuis.

1- Weten wie de afzender was van het pakket. e

2- Een aanpassing van deze bizarre regels. Want nu mag postnl drie maanden over een pakketbezorging doen en als de ontvanger dan toevallig een week op vakantie is, is hij zijn geld kwijt en kan hij weer van voorafaan beginnen.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u graag wilt weten wie de afzender van uw pakket is geweest. Verder geeft u aan dat u het niet eens bent met de afhaaltermijn van een week. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Door de coronamaatregelen zijn pakketten naar en vanuit het buitenland soms langer onderweg. Dit is erg vervelend, maar niet te voorkomen. Van zendingen die afkomstig zijn uit het buitenland kunnen wij niet via de Track & Trace informatie zien wie de afzender is. Door middel van uw code kan ik wel nagaan dat het gaat om een pakket verzonden uit de Verenigde Staten, wellicht kunt u zelf door middel van uw administratie achterhalen bij welke afzender/bestelling deze code hoort. Als geadresseerde heeft u een overeenkomst met de afzender, deze kan u van een oplossing en mogelijk een vergoeding voorzien.

Voorheen was de afhaaltermijn voor een pakket twee weken. Dit is gewijzigd naar één week. De meeste klanten halen vaak al in de eerste paar dagen hun pakket op bij een PostNL punt. In de tweede week worden er bijna geen pakketten meer opgehaald. Het kan hierdoor onnodig lang duren voordat de webwinkel zijn goederen weer retour ontvangt. Daarnaast hoeven de PostNL punten pakketten niet onnodig lang te bewaren in hun winkel, wat opslagcapaciteit scheelt. Ik kan de huidige afhaaltermijn niet aanpassen. Mijn excuses voor de overlast die u heeft ondervonden.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, vragen wij u contact op te nemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

wendyhk