Klacht POSTNL: PostNL vervalst handtekening en weigert geld terug te betalen

Reneed

Mijn bestelling à € 75,50- is nooit bezorgd. PostNL verwijst alleen maar naar de verkoper/afzender, deze verwijst naar PostNL en de track en trace waarop een vervalste 'handtekening' te zien is. D.w.z een losse onherkenbare krabbel, duidelijk niet van mij noch van iemand anders die ik ken en hier in de buurt woont. Met andere pakketjes nooit problemen gehad, maar op mijn werk heb ik vaker gezien dat handtekeningen worden vervalst en ik hoor het ook van anderen.

Ik ben 1,5 jaar bezig geweest en heb nog altijd mijn geld niet terug.

In de consumentengids nr. 6 juni 2017, pag. 26 blijkt het in een vergelijkbaar geval ineens wél mogelijk voor PostNl om het NIET BEZORGDE pakketje te vergoeden. Ik probeer het zelf nóg een keer bij de PostNL klantenservice en verwijs hiernaar maar krijg opnieuw nul op het rekest. PostNL wil dus wel in een mooi blaadje komen in de consumentengids maar de rest van de mensen zoekt het maar uit.

Terwijl ik exact hetzelfde probleem heb als de Khiem Nguyen van de consumentengids: de verkoper ziet gewoon staan op de track en trace dat het bezorgd is, en zwaai maar dag met je handje.

Ik durf geen Europese verordening procedure op te starten tegen de verkoper omdat ik wisselende juridische adviezen krijg over wie ik moet aanspreken en ook allerlei gegevens van de verkoper moet hebben zoals adresgegevens e.d. En de verkoper werkt niet mee.

Ik heb alle bewijzen: oorspronkelijke barcode vd track en trace, printscreen vd vervalste handtekening, oorspronkelijke bestelling, bewijs betaling, correspondentie met de verkoper enz.

Vergoeding van bedrag dat ik heb betaald voor de bestelling: € 75,50

Geachte heer, mevrouw Damstra,

Dank u wel voor uw bericht op deze website. Uit uw bericht begrijp ik dat er een zending uit het buitenland nooit bij u is bezorgd. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom wil ik u mijn oprechte excuses aanbieden.

Ik zou graag voor u willen kijken naar de zending en de mogelijkheden hiervan. Zou ik uw track en trace code mogen ontvangen dan kijk ik ernaar.

Ik zie de track en trace code graag tegemoet.

Jurgen

Geachte heer Damstra,

Dank u wel voor de track en trace codes van de zendingen. Ik heb voor u gekeken en ik zie dat er destijds een onderzoek is gestart naar deze zendingen. Dit is alles wat er aangedaan kan worden en als hier uit blijkt dat uw pakket vermist is en er verder geen vervolg stappen mogelijk zijn dan kan ik daar verder niets aan veranderen.

Verder kan ik niets zien met deze track en trace codes omdat ze meer dan een jaar oud zijn. Na een jaar worden alle gegevens van een barcode verwijderd.

Ik kan hierin verder niets voor u betekenen. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.
    Jurgen
    Beste Jurgen,

De vraag is en blijft: waarom krijgt de jongen in de Consumentengids met exact dezelfde situatie wel zijn geld terug en ik niet? U meet met twee maten.

Dat de barcode nu niet meer geldt, is geen argument. Ik heb u een printscreen gestuurd van de track en trace en handtekening zoals in te zien was op uw website. Daarop is duidelijk 'zomaar een losse krabbel' te zien op naam van Lucia, die aangifte bij de politie (!) heeft gedaan van valsheid in geschrifte. Destijds heeft u het door u genoemde onderzoek ook allang afgerond, de resultaten zijn beschikbaar.

De uitkomst is dus: uw postbezorgers kunnen handtekeningen vervalsen zoveel ze willen, zolang de afzender naar u blijft verwijzen. Dan moet de 'ontvanger' maar hopen op het lot uit de loterij dat PostNL geheel TOEVALLIG en om mysterieuze redenen bereid is de schade te vergoeden.

Ik zal mijn best doen deze klacht gepubliceerd te krijgen in de volgende Consumentengids, dan is voor alle lezers duidelijk dat u gelijke gevallen ongelijk behandeld en de Consumentengids mensen blij maakt met een dode mus.

Renée
    Geachte heer/mevrouw Damstra,

Vriendelijk dank voor uw reactie.

Ik kan me voorstellen dat het voor u erg verwarrend is als u ziet dat er in een gelijk lijkende situatie wel schadevergoeding wordt uitgekeerd, terwijl dit bij u niet het geval is. Echter heb ik geen inzicht in de exacte situatie die u beschrijft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bijbehorende traceercode. Waarom er in dit geval wel restitutie werd geboden durf ik dan ook geen uitspraak over te doen.

Feit blijft dat volgens internationale voorwaarden is vastgesteld dat u eventuele schadevergoeding via de afzender en zijn/haar lokale postorganisatie dient te regelen. Ik ga er vanuit dat u dit reeds gedaan heeft, maar mijn advies is dan ook om met de afzender contact op te nemen. Mijn excuses dat ik u niet verder heb kunnen helpen.

Robin
    PostNL