Klacht POSTNL: PostNL verzuimt probleem aan te pakken die zelf niet op te lossen is.

J.J.

Ik heb een pakket laten versturen. Door een fout is dit mis gegaan bij PostNL. Wat er mis gaat kunnen ze op wonderbaarlijke wijze niet zien. Pakket zou terug gestuurd worden naar verzender, maar er is geen afzender en adres bekend bij PostNL. Bij mij in de PostNL app staat de verzender met naam en adres gegevens etc. erin. Het pakket is dus op depot beland. Ik zit 18 dagen te wachten en PostNL verzuimt om naar zowel afzender als ontvanger een berichtje eruit te doen dat er iets mis is met de verzending. Nu blijkt dat ik als ontvanger, maar wel eigenaar van de inhoud van de verzending, niets kan doen omdat verzender een overeenkomst aangaat. Probleem is dat ik geen contactgegevens van verzender heb. Ik kan de verzender dus niet informeren om een onderzoek in te stellen. En daarbij kan ik mijzelf voorstellen, dat als jij een pakketje op de bus doet voor iemand anders, je zelf geen hoop moeite gaat doen voor iemand anders, want uiteindelijk ben ik ook weer drie uur gefrustreerd bezig geweest om hetzelfde simpele standaard antwoord te krijgen die PostNL gebruikt om zichzelf in te dekken tegen hun eigen gemaakte fouten.

Dus ik kan fluiten naar mijn pakketje en mijn geld (want het gaat niet om een paar tientjes). Prachtige manier om jezelf als bedrijf in te dekken tegen een hoop ellende van de talloze vermiste pakketjes door de meest slechte service van Nederland ten aanzien van verzending.

Bij klacht indienen wordt hetzelfde antwoord gegeven: "alleen de verzender kan iets" en in de mail is geen mogelijkheid tot reageren. Je kan dus weer een klachtencase opstarten.

Je zou verwachten dat PostNL doet wat ze beloven, maar dit bedrijf maakt er een puinzooitje van. Problemen oplossen? Nee dat gaat niet, want er is niets meer mogelijk dan hun standaard antwoord op al hun ellende. Sorry wij doen er niets aan, wij kunnen niets. Ik hoop oprecht dat PostNL een keer haar verantwoordelijkheid neemt en hun eigen fouten recht zet, in plaats van betrokkenen met een hoop ellende opzadelen. Schaam jezelf PostNL, diep. Even opgesomd:
1. PostNL neemt een verzending aan en alle gegevens kloppen
2. Stellen 3 dagen achter elkaar dat het pakket wordt geleverd, maar raakt daarna kwijt
3. Laten 18 dagen niets weten aan zowel verzender als ontvanger.
4. Pakket ligt op depot omdat ze geen gegevens hebben van verzender om terug te sturen. Ik kan zijn gegevens gewoon inzien in de PostNL app.
5. Verzaken om mee te denken.

Fatsoenlijke oplossing voor dit probleem. Ik heb alles gedaan wat ik kan doen. Nu mag PostNL een keer haar verantwoordelijkheid nemen en hun eigen gemaakte fout oplossen. Meer dan 5 uur bezig om hun fout te corrigeren dat ik hun pakket krijg zonder enig resultaat is schandalig.

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft omtrent de pakketbezorging. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is dat u dit pakket niet heeft ontvangen en dat het retour is gegaan, terwijl er geen retour adres op het pakket vermeld staat. Het pakket gaat in dat geval naar een speciale afdeling en alleen de afzender, onze opdrachtgever, heeft in dat geval de mogelijkheid om een onderzoek in te laten stellen. Er komt dan ook een melding in Track & Trace te staat met het verzoek aan de afzender om contact met ons op te nemen. Ik zie dat de afzender inmiddels ook een onderzoek heeft laten instellen en hier nog bericht over zal ontvangen. Ik hoop dat u nog in contact kunt komen met de verzender of dat deze persoon contact met u zal opnemen.

J.J.
NIETS. Ik heb zelf met veel pijn, moeite en geluk de afzender kunnen bereiken (speurwerk want ik had geen contactgegevens). Als een afzender iets op de post heeft gedaan, kijkt deze logischerwijs niet meer de zending terug. Een melding uitsturen naar de verzender heeft dan in veel gevallen weinig nut om iets op te lossen, terwijl de belangen in de meeste gevallen bij de ontvanger liggen. Hiernaast is het na reactie op een klacht niet mogelijk om 'normaal' hierop te antwoorden. Dit moet dan middels de site van PostNL weer waar je door heel de trechter heen moet. Al met al kost jullie fout mij uren van tijd, moeite en frustratie omdat jullie bedrijf gewoon echt een van de grootste waardeloze bedrijven is die ik maar heb gekend.