Opgelost door POSTNL: Poststuk onvoldoende gefrankeerd

# 119183
Miep

In juni heb ik een brievenbuspakketje ontvangen. Hiervoor had de verzender, blijkens de sticker op het pakketje, € 3,95 aan verzendkosten betaald. Het pakket woog 484 gr. en is door het postkantoor vanwaar het is verzonden ook aangemerkt als Brievenbuspakket.
Een paar dagen later ontving ik echter een kaartje van Post.nl omdat Ik een poststuk had ontvangen dat onvoldoende was gefrankeerd waardoor ik € 8,97 moest betalen. Ik vermoedde al dat het om het brievenbuspakketje ging en had gelukkig de verpakking nog bewaard. Hierop zat duidelijk een sticker van Post.nl met de hierboven vermeldde gegevens.
Ter controle heb ik ook online het poststuk bekeken via post.nl/betalen. Frappant is dat men hier geen afbeelding van het betreffende poststuk heeft. Wel komen de vermeldde afmetingen en gewicht overeen met het brievenbuspakketje. Bij "Frankeerwijze" staat echter vermeld dat het poststuk niet gefrankeerd was. En dat is pertinent onjuist (ik kan dit zelfs middels foto's bewijzen).

Ik wil dat Post.nl e.e.a. recht zet zonder dat ik moet betalen voor zogenaamd ongefrankeerde post, terwijl deze wel degelijk voldoende en juist gefrankeerd was, zodat ik niet nog meer betalingsherinneringen ontvang.

Geachte mevrouw Loman,

Ik snap uw verwarring! Ik zie dat u de ontvanger bent van dit brievenbuspakket. Omdat u de ontvanger bent van dit brievenbuspakket hoeft u deze portokosten uiteraard niet te betalen. Mijn excuses voor het ongemak! U mag de sticker van de portokaart afhalen, 'Afgeboekt in overleg met klantenservice' erop zetten en de kaart in een oranje brievenbus doen. Mocht u nog een betalingsherinnering ontvangen dan kunt u deze negeren. Ik ga ervan uit u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Sarah
    Klantenservice PostNL
    Miep
    Ik ben blij met de geboden oplossing.
    Toch houd ik over het hele gebeuren een naar gevoel: Post.nl wist dat ik de ontvanger was. Waarom heeft men dan wel tot twee keer toe geprobeerd de portokosten op mij te verhalen? Bovendien was het stuk wel voldoende gefrankeerd. Het komt mij over als een slinkse manier om mensen geld afhandig te maken, immers veel mensen zullen uit angst voor represailles wel overgaan tot betalen terwijl ze daartoe niet verplicht zijn (maar dat laatste staat nergens).