Klacht POSTNL: Poststukken volledig vermorzeld bij PostNL

SmartMeterDashboard

Van een aanlevering van 5 poststukken voorzien van een duidelijk adreslabel met digitale postzegel heb ik inmiddels 3 stukken retour ontvangen van PostNL. Reden: "Adres onleesbaar". Wat er acht aan de hand is, is dat er iets mechanisch vreselijk is misgegaan met deze pakjes, Volledig vermorzeld. Ik moet de inhoud al verloren beschouwen.
En PostNL? (letterlij!) "Dank voor je klacht, hier hoor je zelf niks meer van, maar wij kunnen onze processen verbeteren".

Dat er iets mis gaat begrijp ik nog, MAAR:
1. Een excuses bij de retournering zou op zijn plaats zijn
2. Op zijn minst zouden de verzendkosten vergoed moeten worden. IK heb immers correct aangeleverd
2. Omdat die duidelijk mis is gegaan bij PostNL zelf (enveloppen zijn afgegeven op een pakketpunt, brievenbussen gebruik is bewust niet) zou een schadevergoeding op zijn plaats zijn. Ik heb inmiddels bijna € 60 schade.

Volgens mij schrift de Postwet hier ook iets over (maar dat lijkt bij PostNL aan dovemansoren gericht: Artikel 29 lid 5 postwet 2009: "Een verlener van de universele postdienst kan zich niet beroepen op een uit de voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid voor zover de schade is ontstaan uit zijn eigen handelen of nalaten, geschied hetzij met het opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien."

In mijn geval is er bij PostNL iets gebeurd waardoor mijn poststukken zwaar beschadigd zijn geraakt. Dat er is geretourneerd geeft al aan dat men doorheeft dat ..."schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien."

In bijlage een foto van een van de poststukken.

Ik verwacht van PostNL:
1. Excuses
2. Schadeloosstelling. Ik kan desgewenst een gedetailleerde opgave verstrekken. De gehavende poststukken heb ik nog in de staat waarin ik ze retour heb ontvangen.

Geachte mevrouw,
    Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over uw verzonden poststukken. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Mijn excuses dat u de pakketten in deze staat retour heeft ontvangen. Helaas heb ik van u te weinig informatie ontvangen om uw melding direct in behandeling te kunnen nemen. Om u zo goed en snel mogelijk van dienst te kunnen zijn ontvang ik graag alsnog de volgende informatie:
    - heeft u de zending als zakelijke klant verzonden? Dan wil ik u vragen contact op te nemen met onze zakelijke afdeling. U bereikt hen op telefoonnummer 088-86 86 868.
    - mocht u de zending niet zakelijk hebben verzonden, hoor ik dat ook graag zodat wij een melding voor u kunnen maken. In dat geval ontvang ik in ieder geval al graag uw emailadres.