Klacht POSTNL: Restitutie verzendkosten voor niet geleverde dienst

sad Niet opgelost
HSH

Voor het versturen van een pakket naar buitenland heb ik online een verzendlabel aangemaakt. Verzendkosten € 46,80
De volgende dag pakket afgegeven bij een PostNL-punt.
Zowel online (tijdens het aanmaken van het verzendlabel en het ontvangen van de orderbevestiging) als bij de PostNL-locatie heb ik niets mogen vernemen over wat er niet mag verzonden worden naar buitenland.
Paar dagen later kreeg ik het pakket retour gestuurd door douane. Pakket was tegengehouden door douane, omdat er een parfum in het pakket zat.
Hierover heb ik telefonisch contact gehad met PostNL. Ik kreeg een zeer onvriendelijke dame aan de lijn die continu aangaf dat mijn eigen schuld is. Ik had moeten weten wat er wel of niet in het pakket mocht. Stond ergens op de site vermeld.
Maar ik was van mening dat dit had meegedeeld moeten worden op het moment dat je een orderbevestiging krijgt van het verzendlabel. D.m.v. een link of een bestandje bij de orderbevestiging duidelijk maken wat de verboden goederen zijn!
Hoe zou men moeten weten dat het versturen van een parfum naar buitenland verboden is???
Vervolgens was ik van mening dat het pakket in NL is gebleven en niet naar buitenland is verstuurd en daarom moeten de hoge verzendkosten gereclameerd worden. Maar de dame van PostNL bleef maar zeggen dat mijn eigen schuld is en kon niets betekenen wat dat betreft.

Graag zou ik de verzendkosten terug willen ontvangen, aangezien het pakket in Nederland is retour verstuurd en niet naar buitenland is verzonden.

Ik snap inderdaad dat u deze kosten graag terug wilt, aangezien uw zending retour is gekomen in verband met de inhoud. Ik heb u een formulier toe gestuurd, zodat het onderzocht kan worden of wij u deze kosten kunnen vergoeden. Zodra u deze in heeft gevuld dan zal onze onderzoeksafdeling binnen 45 werkdagen contact met u opnemen met een status update over de uitkomst. Ik raad u aan om het verzendbewijs te bewaren, aangezien wij deze nodig hebben voor een mogelijke vergoeding.

Voor een volgende keer raad ik u aan om deze pagina te bekijken https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/verzendvoorwaarden/. Hier kunt u zien wat u allemaal wel en niet mag verzenden naar het buitenland, zodat u in het vervolg beter geïnformeerd bent.

HSH
Ik heb inderdaad het formulier 'navraag zending' ontvangen. Alleen vraag ik me af of dit het juiste formulier is. In de mail staat vermeld dat ik heb aangegeven dat de zending nog niet afgeleverd of retour is ontvangen. Dit is niet het geval. Ik heb de zending wel retour ontvangen. In het formulier dient tevens aangeven te worden aan wie de zending uitgereikt zou worden indien deze teruggevonden is. Maar dit was niet mijn verzoek. Gaarne even uw reactie hierover.