Klacht POSTNL: Strafport voor 3 gram overgewicht - zo jaag je klanten wel weg!

Goedenavond,
Mijn dochter van 6 kreeg een leuke verjaardagskaart, maar helaas ook een cadeau van PostNL: 2,19 euro strafport omdat de kaart 3 gram (!!) teveel woog. Is dat niet wat al te klantonvriendelijk? Niet zo gek dat mensen geen post meer versturen als het zo moet... Het iets milder afstellen van jullie strafportweegschaal kost jullie misschien een paar centen, maar is op lange termijn een investering in tevreden klanten en levert zo meer geld op.
Vr. groet,
SvdM

Oog voor de klant in plaats van bureaucratische regeltjes.

Geachte mevrouw van der Meer,

Uit uw bericht begrijp ik dat uw dochter een portokaart heeft gekregen voor haar verjaardagskaart. Ik kan me voorstellen dat dit geen leuke verrassing voor haar is, mijn excuses hiervoor.

Onze weegschalen zijn allemaal nauwkeurig afgesteld. Wanneer een kaart te zwaar is, wordt er automatisch een portokaart verstuurd. Zoals u wellicht kunt begrijpen, moet er ergens een grens getrokken worden. Ik begrijp dat uw dochter er niet voor heeft gekozen om de kaart onvoldoende te frankeren, daarom wil ik graag kijken wat ik voor u kan doen. Heeft u voor mij de betaalcode?

In afwachting van uw reactie.

Wilma
    Goedemorgen,
    Dank voor uw reactie, ik heb de strafport inmiddels al betaald. Waar het mij om gaat is het onbegrip van PostNL voor de klant: je gaat een klant toch niet bestraffen omdat zijn brief 3 gram te zwaar is? Dat is zo'n minimale afwijking, een particuliere klant heeft echt niet zo'n professionele weegschaal zonder enige afwijking. Jullie zijn de klant echt totaal uit het oog verloren, en jagen hem zo weg. De Engelsen zeggen in dit geval: Penny Wise, Pound Foolish.
    Vr. groet,
    SvdM
    VDM
    Totaal onbegrip voor de klant. Weet PostNL eigenlijk nog wel dat ze hun geld via klanten verdienen, of is men alleen maar gefocust op interne bureaucratische regeltjes?