Klacht POSTNL: track en trace brievenbuspakket van postnl is een wassen neus

Klachtnummer
# 252906
Gebruiker
harten64
Datum
4 reacties

Details

De klacht

misleiding door postnl over track en trace brievenbuspakket. Op de site van postnl staat :
binnen 24 uur bezorgd, ook als de ontvanger niet thuis isversturen tot 2 kg vanaf 3,50 euro zending online volgen
daarna een filmpje waarin gezegd wordt: de bezorger scant het pakje voordat hij begint met bezorgen en als hij het pakje in de bus doet
Dit alles blijkt niet waar te zijn. de bezorger heeft geen scanner. Je kunt de zending alleen volgen tot het distributiecentrum en als t daarna zoek raakt wil en kan postnl geen navraag doen. Je kunt kleine pakjes juist beter per brief sturen, want dan is er wel een mogelijkheid om navraag te doen aldus medewerker klantenservice

De oplossing

ik zou graag een compensatie willen voor de kosten van verzending en zoekgeraakt brievenbuspakje, en aanpassing van misleidende informatie op de site. Je denkt dat het veilig is, maar dat is het juist niet.

4 reacties

  1. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte heer/mevrouw Houwing,

    Hartelijk dank voor uw melding op deze website. U geeft aan dat u compensatie wenst voor een zoekgeraakt brievenbuspakje en vindt dat er misleidende informatie op de website staat. Ik vind het erg jammer om te vernemen dat een door u verzonden brievenbuspakje niet is aangekomen en bied u hiervoor mijn excuses aan. Graag geef ik u een toelichting.

    We streven ernaar om alle zendingen binnen 24 uur te bezorgen, zowel gewone pakketten als brievenbuspakjes en briefpost. Dit is geen garantie, vertraging in de sortering of bezorging is niet voor honderd procent uit te sluiten. Een brievenbuspakje is beperkt volgbaar en om deze reden ook goedkoper dan een ‘gewoon’ pakket. Graag kijk ik met u mee naar de status van uw zending en ijk ik wat ik hierin voor u kan betekenen. Mag ik hiervoor de 3S-code van de zending en het volledige adres van de geadresseerde samen met uw eigen volledige adres, telefoonnummer en e-mailadres?

    In afwachting van uw reactie,

    Met vriendelijke groet,

    Tamar
    PostNL Klantenservice
  2. Auteur
    harten64
    Datum
    ondertussen is het pakje aangekomen.. na 8 dagen, waarbij volgens internationalparceltracking de bezorger 7x onderweg is geweest, het pakje 4 x is afgeleverd en 2x is bezorgd. heel veel chatberichten met klantenservice die steeds wisselende en niet consistente info geeft over traceerbaarheid en mogelijkheid tot het starten van een onderzoek, waardoor dit volledige onduidelijk is.

    De medewerker op het postkantoor zegt dat t pakje te traceren is. Postnl geeft op deze pagina https://www.postnl.nl/versturen/brief-of-kaart-versturen/verzendopties/brievenbuspakje/ in de video aan dat de postbode een scanner heeft en het pakje scant bij ontvangst en levering, waardoor je het pakje kunt traceren. Klantenservice zegt dat de postbode geen scanner heeft en dat zegt u hierboven eigenlijk ook. Klantenservice zegt vervolgens dat een brievenbuspakketje alleen nut heeft voor de ontvanger zodat hij weet dat het pakje verzonden is. Op grond van de info van de site en van de medewerker van het postkantoor heb ik dit product gekozen om mijn pakje te verzenden en hiervoor dus meer betaald dan wanneer het per brief was verzonden. Maar ik heb dus betaald voor iets wat postnl helemaal niet doet. Er wordt gesuggereerd dat het pakje volgbaar is.. maar het is slechts beperkt volgbaar. Er wordt gesuggereerd dat de lagere tariefstelling is omdat het pakje in de brievenbus past..niet vanwege de beperkte volgbaarheid. In werkelijkheid wordt het alleen in het begin fysiek gescand en daarna krijgt het gewoon dagelijks om 7.00 uur een automatische scan dat de bezorger onderweg is en dan wordt er dagelijks automatisch gezegd dat het afgeleverd is om 18.15 u. en dan krijgt het s avonds weer een scan dat de zending ontvangen is door postnl.

    Pas dus aub de misleidende info aan!!! (en geld retour vanwege deze misleidende info zou fijn zijn, ja en ik weet dat t pakje niet verzekerd is. het gaat om de misleidende info)
  3. Auteur
    POSTNL
    Datum
    Geachte heer Houwing,

    Hartelijk dank voor uw reactie. Het spijt me te horen dat de informatie die u verschaft heeft gekregen vaak erg tegenstrijdig is geweest. Mijn collega heeft bovenstaand uit proberen te leggen waarom er geen garantie wordt geboden voor bezorging binnen één werkdag. Graag leg ik u iets meer uit omtrent het Brievenbuspakje. Deze heeft inderdaad meerdere malen een automatische afleverscan gehad om 18.15 uur. Dit heeft ermee te maken dat nog niet iedere postbezorger een scanapparaat tot zijn of haar beschikking heeft. De postbezorger die het Brievenbuspakje heeft bezorgd op 24 januari had dat wel. De zending heeft toen een afleverscan gehad om 15.45 uur. Een Brievenbuspakje kunt u wel degelijk traceren van aanmelding tot aan aflevering. Eventueel zou u feedback in kunnen dienen over de informatievoorziening op de website door middel van de blauwe feedback-knop rechts op de pagina. Tot mijn spijt kan ik u geen compensatie bieden voor gevolgschade. Nogmaals mijn oprechte excuses voor de ontstane verwarring.

    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Natasja
    PostNL Klantenservice
  4. Auteur
    harten64
    Datum
    Dank u wel.. dit is een helder antwoord

Ook een klacht indienen over POSTNL?