Klacht POSTNL: Twee keer onterecht inklaringskostenen moeten betalen.

ambrycoos

Ik spaar muziekalbums van Zuid-Koreaanse bands en moet hiervoor dingen importeren uit dat land en krijg soms ook dingen van mensen en winkels toegestuurd, omdat ik in het verleden veel gekocht heb en ze mij willen bedanken of omdat ik iets gewonnen heb.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat de waarde van een pakket op de 29 US dollar zit, als gift is gemarkeerd en dat ik dan nog €22.75 aan inklaringskosten moet neerleggen. Jullie vergeten altijd te kijken of iets als gift is gemarkeerd of niet en ik word er een beetje moe van.

Ik weet niet hoe jullie deze kosten berekenen, maar ik ben ook maar een 19-jarige die dit extra geld niet heeft. Voor dat geld had ik iets anders leuks of I don’t know ETEN kunnen kopen.

Deze week kreeg ik 2 pakketten binnen, beide ontvangen als cadeau, dus geen aankoopbewijs beschikbaar en op beide inklaringsformulieren van jullie staat een douanewaarde van €25.00 en de pakketten waren allebei gemarkeerd als gift en de officiële waarde van elk pakket was maar 29 US $. De wettelijke limiet voor giften is €45. Dat betekend dat ik genaaid ben. Ik heb twee keer onterecht €22.75 betaald. Ik heb dat geld hard nodig voor andere dingen, mijn baan beurt niet zoveel als jullie volwassenen verdienen. Ik kan dit niet missen.

Overigens waren dit niet de eerste pakketten waarmee ik genaaid ben, maar die moeite bespaar ik jullie. Ik ben hier ondertussen gewoon helemaal klaar mee.

Ik wil geen vage excuses van PostNL, geen slappe antwoorden zoals ik ze altijd krijg. Geen verwijten naar mij of de afzender, zoals altijd.
Ik wil mijn €45.50 terug, niks minder. En oh wee als jullie aankomen met afhandelingskosten en dat ik die niet terug krijg, dat verhaaltje heb ik genoeg gehoord. Je mag anderen niet naaien puur omdat je je eigen werk niet goed doet en geen zin hebt om je fouten te corrigeren.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft omtrent de inklaringskosten die u heeft moeten betalen bij zendingen uit het buitenland. Het spijt mij te om horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan me uiteraard voorstellen dat het niet prettig is wanneer u onterecht kosten heeft moeten betalen. Wanneer de factuur niet klopt of wanneer het om een gift gaat, dan kunt u ervoor kiezen om de kosten te betalen en het pakket aan te nemen of om het pakket te weigeren. Als u de kosten heeft betaald en dit klopt niet heeft u nog wel de mogelijkheid om schriftelijk bezwaar in te dienen. U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Hierbij moet u rekening houden met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden. Het is niet mogelijk om afhandelingskosten terug te ontvangen.